Det här kommer min blogg att handla om.

Jag heter Elin och är 27 år. Jag älskar att hålla på med hantverk, att påta i jorden och att återupptäcka den gamla tidens bakning och matlagning. Det är detta den här bloggen kommer att handla om.

De hantverk jag håller på med är mestadels luffarslöjd och nålbindning, men ibland får jag även för mig att sticka,  spinna, näverslöjda, knyppla och träslöjda.

Jorden jag påtar i finns på min lilla kolonilott som jag har för andra sommaren nu. Där finns en liten stuga och massor av växter, bl.a päronträd, plommonträd, björnbär, röda och gula hallon, aronia, en massa örter/kryddor, tomater och hur mycket till som helst.

När det kommer till bakning/matlagning tycker jag att det är vädligt spännande med surdegsbröd, vildjäst, inläggningar (mjölksyrade och vanliga), att göra sylt och att torka allt jag kommer över i min torkmaskin! 🙂

ps.

Assint = Ingenting, icke, inte
Rämmil = Bråte, skräp, sånt man har på vinden ungefär

Jo, jag är en dalkulla i exil.
ds.

2 kommentarer

  1. Johanna Janols Rengeborg said,

    maj 26, 2010 den 7:48 f m

    Måste bara lämna ett avtryck. Hittade hit genom Mickes inlägg på FB men det var ” Assint Rämmil” som fångade mig. Har inte sett någon i ”min” ålder använda dessa ord på jag vet inte hur länge. Är Dalkulla från Svärdsjö, där både orden används ganska flitigt fortfarande i allafall av den äldre befolkningen.

    /Johanna

    • maj 26, 2010 den 6:08 e m

      Roligt att föll för namnet på min blogg och att du vet vad orden betyder, är nog inte alla som gör det. 😉


Kommentera

