Min koloni Bäckis

Bäckis är min koloni som jag har haft i ganska precis ett år. Det är en liten trädgård på 12×24 meter, det är alldeles lagom yta.
Där finns en liten stuga utan el, med en snygg men dessvärre icke fungerande gasolspis, några fotogenlampor, en bäddsoffa och lite andra bra å ha saker.

I trädgården blommar tulpaner, förgätmigej, lungört och för mig namnlösa blommor så det står härliga till.

Förra våren anlade jag ett litet kryddland, där det bl.a växer gräs- och luftlök, persilja, kungsmynta och citronmeliss.
Jag satte även en liten försynt planta med pepparmynta, som är alldeles förträfflig att göra te på. Men nu i vår  när den började spira märkte jag att den spridit sig till en halvmeter i diameter stor matta. Efter en stunds funderande räknade jag ut att på bara några år skulle min (och även grannens) gård bestå av enbart pepparmynta.
Nu,  efter lite grävande, får pepparmyntan nöja sig med att växa i en gammal rostig balja.

Pepparmynta luktar friskt och smakar ganska starkt av som namnet påpekar, just pepparmint, tänk tandkräm :). Jag kan verkligen rekommendera att hälla hett vatten på bladen och sen ha i lite honung så blir det ett enkelt och jättegott te.
I slutet av förra sommaren skördade jag myntan och trädde upp på en tråd för att torka i köket. Det blir väldigt mysigt med gröna blad som hänger lite överallt.
Det är som att ta med sig en liten bit av trädgården hem och njuta av under kalla vinterkvällar.
Men nu ska vi inte tänka på vintern! Håll till godo med lite vårfoton.

2 kommentarer

  1. Agneta Norelius said,

    augusti 9, 2011 den 6:47 f m

    Härligt med lite historia om vad som hänt på ”lotten”. Underbara bilder som du lagt in på allt ditt hantverk, man blir verkligen inspirerad att ta itu med någonting. Får nog börja med en grytlapp…

    • Elin said,

      augusti 11, 2011 den 7:02 f m

      Tack! Fast funderar på att köpa en ny kamera, den jag har börjar bli lite gammal och seg. Vill kunna ta bra bilder på till exempel fågelburen och Gro och glimma-ljusstken, som är helt omöjlig att få snygga på bild (har för mig jag tog ca 40 bilder och det enda som vart någorlunda är det som ligger här på bloggen).
      Det passar ju bra med en grytlapp till gasolspisen =)


Kommentera

