Bröd och bullar

Idag har jag ägnat mig åt förädling av mjöl.
Liksom så många andra surdegsentusiaster har jag http://paindemartin.blogspot.com/ som min brödguru.

Baka surdegsbröd kräver lite tid och tålamod.
Började förbereda redan igår med att göra en fördeg som stått och jäst under natten.
I morse blandade jag i mer mjöl, sen har degen jäst i en inoljad plastlåda och med jämna mellanrum ska den vikas i hop, där efter ska limpor formas och gräddas.
Denna process tar några timmar och det känns verkligen på smaken att brödet är gjort med omsorg. Blir fantastiskt gott.

(För den som vill testa baka finns receptet på Pain de Martin-blogg, sök ”levain” den utan jäst.)

Medan jag ändå hade tagit fram min finfina hushållsassistent passade jag på att baka kanelbullar.
Även det receptet (En bra bulle) från Pain de Martin.
Bullarna är bakade med jäst, men med längre jästid än i ett vanligt bullrecept.

Bullarna blev helt suveränt goda vilket ett gäng charmanta damer som under kvällen var här och fikade höll med om.

Ps. om muspekaren hålls stilla över bilderna så syns en liten text.

4 kommentarer

  1. Matildan said,

    maj 28, 2010 den 7:16 f m

    nomnom!! Så otroligt gott bröd! och bullarna….ååh.. nomnom!!
    Får man äta bullar till frukost? Just nu är jag inte sugen på nåt annat än dina bullar! hahaha!!
    Tack för en trevlig fikakväll!

    • Elin said,

      maj 28, 2010 den 2:21 e m

      Efter som jag åt bullar till lunch, så går det nog alldeles utmärkt att äta bullar även till frukost.
      Tack själv för trevligt sällskap.

  2. kurage said,

    juni 7, 2010 den 1:40 e m

    Trevlig blogg för någon som har jobbat fäbod tre somrar. 🙂

    Jag skulle vilja rekommendera Nils Keylands verk Svensk Allmogekost om du är intresserad av gammal folklig mat. Fantastisk bok som upptecknades i början av 1900-talet. Finns i nytryck tror jag…

    • Elin said,

      juni 7, 2010 den 3:06 e m

      Lyckost dig som har levt fäboliv i tre sommrnar. Är lite avis 😉

      Tack för tipset, ska kolla upp den där boken.


Kommentera

