Nytt på Bäckis

I söndags var min familj på besök, Syster, Mor, Far och Mormor. Vi hade en väldigt trevlig dag.
Vi åt massor med god mat och fika, och fick en hel del arbete gjort.
Syster gav sig med stor nit och utplånarglädje på allt ogräs i hallonhäcken, till Grannarnas stora lycka.

Min Mor har hela tiden varit övertygad om att gasolspisen som följde med huset har varit ungefär lika pålitlig som en handgranat med sprinten utdragen, men som tur var så bestämde den sig bara för att självdö utan att göra större väsen av sig.
Min snälla Mor bestämde sig för att ge mig en liten tvåplattig gasolspis med säkerhetständning i förtidig födelsedagspresent, mest för att hon ska slippa oroa sig tror jag, men jag är väldigt tacksam.
Far installerade den nya lilla och jag passade på att möblera om nu när den snygga men opålitliga stora gasolspisen (tillverkad gissningsvis någon gång under 40- eller 50-talet) är ur huset. Blev jättefint och mycket mer plats inne. Kryddhyllan kom också upp på väggen efter lång tid i ett hörn där den bara samlat damm och varit  boplats för en spindel.

Far och jag spikade i hop en ställning till diskbänken, i brist på vinkelhake använde vi en Hälge Älg bok istället, funkade alldeles utmärkt. Nu står diskbänken ute i trädgården bredvid vattenkranen, så småningom ska det även på ett avlopp. Var en fröjd att ha diskbaljan i lagom ståhöjd istället för på marken.

Förra året försökte jag anlägga ett litet jordgubbsland, men mördarsniglar gillar tydligen jordgubbar minst lika mycket som jag. Därför blir där i år något som snigeleländena inte kan äta upp hur mycket dom än försöker.
Efter lite övertalning lyckades jag få Syster och Pojkvän att någotsånär gå med på att det är kul att bära sten. Vi har fått ihop en ganska rejäl hög och nu är en liten stenmur på väg att se dagens ljus, i det före detta jordgubbslandet.
Jag har aldrig byggt en mur förut och vet inte heller något om hur det enligt konstens alla regler borde gå till.  Stenarna travar jag helt enkelt så som jag tycker verkar  bli bäst, fyller ut alla små hål med jord och hoppas på att stenarna är så pass stora att dom ligger kvar tack vare sin egen tyngd.

Nu under våren har jag haft drivbänk på fönsterbrädan i vardagsrummet, tur att den är stor. Har fått plantor och frön av vänner och bekanta, tomater, rosenbönor och djungelgurka. De två sist nämnda är för mig nya sorter, ska bli väldigt spännande att se hur plantorna klarar sig ute i den hårda verkligheten. Hoppas att mördarsnigelhelvetena inte äter upp dom nu i bristen på jordgubbar.

Kommentera

