Fiskväska

Jag har alltid tyckt att akvarium är rofyllda att se på. Kan kanske vara så att jag är lite påverkade av det badkarsstora akvariet Mor har haft så länge jag kan minnas.
När jag bestämde mig för att brodera något på min väska gick tankarna ganska snabbt till fiskar.
Började med att skissa upp en fantasifisk och brodera dit den i mitten. När den blev färdig befann jag mig hemma hos en kär vän och såklart ville jag att även hon skulle designa en firre. Detta gick så långt att jag började trakasera vänner och familj med att tvinga dom att rita fantasifiskar och skicka till mig utan att berätta varför.
Nu är hela väskan prydd av olika små söta fiskar och ett och annat havsvidunder.

En mörk kväll sittandes vid en väldigt starkt lysande lampa upptäckte jag av en ren slump att vissa av fiskarna blir självlysande om man låter lampan skina från baksidan av tyget. Fiskarna ser fluorescerande ut medans själva bottentyget inte släpper igenom något ljus alls.  De tre nedersta bilderna är tagna under en mörk filt utan blixt, enda ljuskällan är lampan som jag stängt in inuti väskan.
Jag tycker att det är skithäftigt, och vill brodera en lampskärm, men just den där lampan som framkallar fiskarnas lyskraft blir jättevarm och skulle förmodligen antända både väska och lägenhet på mindre än tio minuter. När andan faller på ska jag införskaffa en lysdiodlampa (har fått för mig att sådana inte blir varma) och se om det blir samma effekt på broderigarnet med en sån.

2 kommentarer

  1. Matildan said,

    juni 3, 2010 den 9:36 e m

    gud så tjusigt!
    vilken rolig idé att låta nära och kära designa fiskarna! du är då bra finurlig du! =)
    otroligt tjusigt!

    • Elin said,

      juni 4, 2010 den 1:30 e m

      Det är jätteroligt att bära runt på väskan när den påminner mig om vänner och familj. =)


Kommentera

