Gener jag brås på

Ibland frågar folk mig hur jag kan ha tålamod och ork att greja med allt pillgöra. Mitt svar är att jag får någon idé så bara måste jag ge mig på den, annars får jag ingen ro i kroppen.
I påskas var jag hemma hos Mor och Far, vi röjde i källaren där det har varit en salig röra. Gamla leksaker från min och Systers barndom, saker till husbilar och båtar, nån gammal ej fungerande elektronisk pryl och arvegods från Farmor och Farfar. Det var en hel del elände som gick på tippen men också många fynd.

Jag hittade en liten kistformad träask. I den fann jag några spikar utan huvuden men med frystejp lindad på mitten. Undersökte dom lite mer och insåg att siffror var utfilade i ena änden på spikarna. I botten av asken låg även en lapp min Farfar skrivit, med lite darrig men sirlig handstil.

” Stanser med siffror från 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 gjorda för att slå in siffror på tenn. 19/3-82″  (+ hans namn och byn där han bodde).

Han har alltså filat ut alla siffrorna i spikarna som har en diameter på 2,35mm! Jag blev riktigt imponerad och har samtidigt fått en liten förklaring till vart mitt tålamod kommer ifrån.
Tyvärr så dog Farfar ungefär ett år efter han gjort dessa sifferspikar. Jag är ledsen att han dog då jag var ett år gammal. Jag hade verkligen velat träffa Farfar klurgubbe nu när jag är vuxen.

Detta lilla fynd i källaren gjorde att jag fick en liten förklaring till varför jag är som jag är. Hantverksgenerna har gått i arv verkar det som.

Kommentera

