Fäbopiga

I augusti 2007 tillbringade jag en vecka som piga på en fäbod som ligger i de norra Dalaskogarna några mil från Norska gränsen.  Det är en man som lever gammaldags bonde liv året runt och på sommaren har sina djur på den där fäboden.
Fäboden är från 1600-talet om jag inte missminner mig. Det finns ingen el och det enda relativt moderna som finns är en handvevad mjölkseparator och en någorlunda nymodig smörkärna, en batteridriven radio och en gasolspis.

På fäboden var det ett konstant arbete från tidiga morgonen till sena kvällen, men ett arbete som inte har någon stress i sig. Bar ved och vatten, eldade, tog hand om djuren, kokade messmör, kärnade smör, ystade ost,  bar mjölkkrukor till kylning i bäckhuset och mycket mer.

Klockan 04.45 stod jag ute på den frostiga gårdsplanen redo att bära vatten och göra upp eld i pannmuren. Efter att plaskat runt med vatten i morgonkylan var det ljuvligt att värma händerna vid elden när den börjat spraka.
Vi matade småkalvarna och hönsen, mjölkade getterna och korna. Efter att ha setat med pannan mot kons varma sida en stund så tinade jag upp ordentligt. Kor är väldigt varma djur, ibland vid mjölkningen fick jag lite ont i huvudet, överhettad hjärna.

Efter vi mockat och gjort fint var det dags för frukost. Det vara då jag lärde mig dricka varm mjölk, något jag hatat förut men nu tycker jag det är gott. Vetemjölsgröt var också något nytt. Gröt kokad på vetemjöl, skummjölk och salt, den skall ätas med en stor klick smör i mitten, mums!
Har aldrig någonsin ätit så mycket smör som jag gjorde den där veckan, alldeles solgult och så himla gott. Kor som får gå i skogen och beta det dom själva vill producerar så otroligt god mjölk och grädde!

Kalvarna gick i en inhägnad alldeles nära husen, korna och getterna gick ute på skogen och betade.
På kvällen kulade Bonden för att locka hem korna. Kulningen och ljudet av korna som närmade sig en bit bort i skogen, råmande och ackompanjerade av skällkons skälla. Jag kan lova att det ger rysningar från hårbotten ner till tårna!
Han lärde också mig lite hur kulning går till. Hade aldrig trott att jag skulle kunna det, jag har ju sångröst som en kråka, men kulning var något annat. Vet inte om det låter särskilt vackert, men det funkade helt klart för att locka uppmärksameten till mig.

Jag lärde mig så otroligt mycket där.





6 kommentarer

  1. Sandra said,

    juni 7, 2010 den 9:06 f m

    Det låter helt klart spännande. Du har inte lust att göra om det och ta med mig? Det är ju helt klart slitsamt med att sköta djur men det är ett annat slags arbete och en annan slags vila mellan passen. =)

    • Elin said,

      juni 7, 2010 den 9:14 f m

      Ja! Vi kanske ska satsa på att åka dit och piga oss i sommar. =)

      • bergatroll said,

        juni 7, 2010 den 10:07 f m

        Ja! Åk! Calle och jag kan nog hitta på nåt sätt att hålla oss sysselsatta* 🙂

        *VeckoLAN

  2. Jonas said,

    juni 15, 2010 den 8:40 e m

    Hej upptäckte din fina blogg via alternativ.nu. En sak jag undrar över är hinkarna du bar vattnet i, de ser ut att vara gjorda av koppar och helt utan förtenning. Koppar och märg sägs vara väldigt giftigt därför ska man bara använda föremål med helt förtennad insida men måntro det går bra med ren koppar så länge det är kallt vatten det rör sig om?

    • Elin said,

      juni 16, 2010 den 5:55 e m

      Hej Jonas.
      Roligt att du hittat hit!

      Koppargrytorna som syns på bild är till för messmörskokning. Var ju några år sedan jag var där, men jag vill minnas att det var väldigt noga hur koppargrytorna skulle diskas. Skulle glänsa som en spegel innan det dög.

      Vet att jag läst någon tråd på alternativ om att koppar skulle vara giftigt, men det var långt efter jag kom hem från fäboden. Men varken jag, bonden eller alla messmörsköparna har då mig veterligen inte tagit någon skada alls av att äta koppargrytekokt messmör.

      Men jag skulle kunna tro att fel disksätt eller sällan använda grytor får ett ärglager som antagligen är giftigt. (Min hemmasnickrade teori) 🙂

  3. juni 22, 2010 den 10:18 e m

    […] och annat ätbart) Tags: grädde, hemsmör, pastörisering, salt, socker Ända sedan jag skrev inlägget om fäboden har jag längtat efter hemgjort smör. Utbudet av opastöriserade mjölkprodukter är inge vidare […]


Kommentera

