Knappar av pärlemor

En bild jag såg när jag inte var särskilt gammal har etsat sig fast i mitt minne. En bild på en kvinna med ett livstycke smyckat med hundratals knappar fastsydda med olikfärgade trådar, det var väldigt tjusigt.
Om jag inte minns fel var hon från Sydamerika, men kan lika gärna ha kommit från någon annanstans, tidningen var i alla fall Illustrerad Vetenskap.
Hur som haver så började jag samla på knappar, men bara sådana av pärlemor. Dagens fynd blev 115 stycken glänsande och glittrande, av olika storlekar och modeller att lägga till samlingen.

Pojkvännen brukar ibland undra vad jag ska med alla till…
En gång använde jag hela två stycken att dekorera Svärmors våningskakfat. Är så klart väldigt viktigt att ha många att välja på så det blir exakt rätt. Vore ju förskräckligt att utsmycka kakfat med en opassande knapp på grund av att det är den enda som finns.  😉

Svärmors kakfat med knapp.

Det händer med jämna mellanrum att jag tar ner glasburken från hyllan och häller ut alla knapparna för att bara titta på dom, antar att det är någon form av terapi det också.
Långt innan jag hade en egen burk med knappar eller såg ovan nämnda foto brukade jag sitta på köksgolvet hemma hos Farmor med en oval silverfärgad bricka och sortera alla hennes sparade knappar i olika mönster.
Ovanor jag skaffade mig som barn är tydligen svår att bli av med.

4 kommentarer

  1. Sandra said,

    juni 8, 2010 den 9:01 f m

    Åh, Jag minns att jag satt med mammas knapplåda. Det fanns alla möjliga sorters knappar där: metall, plast, pärlemor och former: runda, fyrkantiga, björnar, katter, pennor. Haha, nostalgi! =)

    • Elin said,

      juni 8, 2010 den 9:20 f m

      Aha! Du har alltså också en förflutet som knappsorterare 😉

  2. Barbro said,

    juni 14, 2010 den 2:12 e m

    Det var högtid när man fick lov att titta i mormors knappskrin. Det var en riktig skattgömma när man var liten, stora o små, glittriga och pälsbelagda, undrar om det finns några kavr i Söderfors? Jag är hursomhelst mycket lycklig över det vackra kakfatet!

    • Elin said,

      juni 14, 2010 den 6:53 e m

      Det skulle inte förvåna mig om knappskrinet står nere i källaren hos Britt, hon verkar ju ha allt som har med textil att göra 🙂


Kommentera

