Blandade örtkryddor

Fröken H och jag har skördat citronmeliss, libbsticka, kungs- och pepparmynta.

Min torkmaskin är väligt bra att torka lite allt möjligt i, för utom kryddor som blir svarta och tappar smaken.
Bra mycket bättre att trä upp på tråd och låta lufttorka, så nu är stugan ute på Bäckis pyntad med doftande kryddgiralnger.


Libbsticka som växer bredvid ytterdörren ska enligt gammal folktro hindra ormar, råttor, häxor och annat oknytt att komma in i huset. Eftersom min libbsticka står på baksidan av huset borde jag kanske dela på den och plantera en vid dörren. När jag vårstädade hittade jag nämligen musbajs i redskapsförrådet. Medan jag ändå var i skördartagen passade jag på att ta med lite kryddor hem. Lagade kyckling i lergryta med blandade örter, kokt potatis och brun gräddsås spetsad med röd balsamvinäger. Mums!

Kommentera

