Bregottfabriken kan slänga sig i väggen!

Ända sedan jag skrev inlägget om fäboden har jag längtat efter hemgjort smör.
Utbudet av opastöriserade mjölkprodukter är inge vidare här i stan där jag bor, så jag får hålla till godo med den grädde som finns i affären. Det optimala vore grädde från kor som betar fritt ute på skogen, då blir smöret godare och får en finare och gulare färg.

För att smöret ska blir riktigt bra ska det göras på sur grädde, men har hört att pastöriserad grädde som surnar kan få fel sorts bakteriekultur på grund av att de bra bakterierna dött vid upphettningen. Läste någonstans att det är bra att tillsätta en matsked fil eller gräddfil när smör ska göras av pastöriserad grädde för att undvika att fel bakterier att börja växa.

Var lite otålig idag så grädden fick bara bli rumsvarm, inte sur.
Efter kraftigt vispande tills fettet klumpat i hop sig ska kärnmjölken hällas av.

Smöret ska tvättas i kallt vatten för att få bort all kvarvarnade kärnmjölk. Smöret är rent när vattnet inte längre är mjölkigt. Vattnet behövs bytas ganska många gånger, som tur är fick jag assistans av Pojkvännen.
Smaksatte smöret med finkornigt havssalt, vanligt salt och lite socker.

Jag är mycket nöjd med resultatet men vet dock ej om jag gjort efter konstens alla regler. Om någon smörtillverkarexpert hittar hit så är jag tacksam för tips 🙂

Det blev en skål och två rullar med färdigt smör samt en bunke med kärnmjölk som i morgon blir degvätska till limpor och kanske en sockerkaka.

Nästa gång jag ska göra smör ska se till att ha följande:

-En större bunke där all grädde får plats. Två små ger bara mer disk och krångel.
-Ett stänkskydd av papp eller liknande för att slippa gräddstänk över halva köket.
-Tålamod att låta grädden stå framme i ett dygn eller så för att surna.

4 kommentarer

  1. Sandra said,

    juni 24, 2010 den 7:19 f m

    Coolt. Du är häftig du Elin! =)

    • Elin said,

      juni 24, 2010 den 10:01 e m

      Planen är att ta med lite smör i morgon. =)
      Ska anstränga mig för att inte glömma kvar det i kylen.

  2. Per said,

    december 23, 2013 den 12:31 e m

    Jag har gjort som du föreslog 2010. MEN, hur kramar man ut sista vattnet?
    Jag har för mig att min mor hade smöret i något tyg, stämmer det?

    • Elin said,

      januari 19, 2014 den 9:39 f m

      Hej Per!
      Lite vatten blir nog alltid kvar tror jag. Du får försöka att ”knåda” smöret tills du tycker det känns bra.
      Vet inte om det hjälper att ha smöret i tyg, har aldrig provat. Funderar på ifall din mor gjorde ost? För ostmassan kan man ha i ett tyg och krama ur vasslan på så sätt.
      Lycka till med kjärnandet! 🙂


Kommentera

