Fläderblomssaft

Ifjol gjorde Fröken H fläderblomssaft och jag som tillhört tvivlarna tycker nu mer att sån saft är jättegod. Faktiskt så god att jag vill göra egen efter hennes recept.
Fläderträdet ute på Bäckis är lite för högt för att klassas som helt praktiskt. Utrustad med en stege och en krokförsedd pinne lyckades jag få ner en hel hög med blomsterklasar och blev även helt gulpudrad av fläderpollen.

För att göra saft behövs förutom blommorna även socker, vatten och citroner. Jag vill passa på att tacka MissMatruls så jättemycket för citronleverans vid dörren!

Nu får jag hålla mig till tåls i tre dagar, sen är det dags för silning och infrysning.

2 kommentarer

  1. Matildan said,

    juli 12, 2010 den 8:22 e m

    mmm, nom nom!!
    längtar tills jag får smaka på denna flytande ljuvlighet!!

    • Elin said,

      juli 13, 2010 den 8:43 e m

      Jag kan komma över till dig med lite saft någon dag!


Kommentera

