Örslev – old school topz

Fru H som är en hängiven lajvare och jag begav oss till en liten källarlokal utrustad med snickarbänk och diverse verktyg.

Av gethorn sågade vi till lämpliga ämnen att slöjda i.

Borrmaskin med sandpappersrondell är en väldans bra grej som förkortar arbetstiden med många timmar.

Börjar likna skissen någorlunda. Tanken är örslev i ena änden och nagelpetar i den andra, praktiskt.

Efter en hel del putsande med sandpapper så blir resultatet väldigt blankt och lent och Fru H kan nu sköta sin öronhygien och peta naglarna även under vilt lajvande.
Jag ville så klart också ha en även om jag inte lajvar särskilt ofta alls.

Vi som tillhör slit och släng generationerna petar ju öronen med små bommulsföredda pinnar, men under tidigare århundraden var det örsleven som gällde. Affärerna kanske borde införa örslevar i sitt sortiment nu när folk börjar tänka miljömedvetet 😉

3 kommentarer

  1. Jonas said,

    augusti 1, 2010 den 3:11 e m

    Jag får alltid höra att man inte ska peta sig i öronen då man förstör håren i öronen som ska transportera ut vaxet…

  2. Elin said,

    augusti 2, 2010 den 10:17 f m

    Ojdå, det har jag varit ovetandes om fram till nu, men jag har inte fått några störande men av att peta öronen så jag kommer glatt fortsätta med det. 🙂

  3. augusti 25, 2010 den 12:50 e m

    […] att det är roligt att väva brickband men har saknat en garnsticka, så när Fru H och jag gjorde örslevarna passade jag på att såga ut en garnsticka […]


Kommentera

