Fårbensflöjt

Gustaf Alling heter en man som har absolut gehör och har tillverkat fårbensflöjter i ca 15 år, under medeltidsveckan håller han kurser inne på Kapitelhusgården och jag var med och gjorde mig en flöjt.

Jag gick till kursen som en glad amatör med hopp om att få till en eller kanske två toner på flöjten.

Det som behövs för att göra en flöjt är den urkokade  nederdelen på bakben från ett minst tre år gammalt får och bivax, benen som Gustaf använder kommer från får på Gotland.
Här på bilden under syns mitt råämne och de verktyg som Gustaf har utvecklat under sitt flöjt-slöjdande.

Det första vi gjorde var att såg till längden på flöjten och därefter fila bort alla vassa kanter och sandpappra benet lent. Min flöjt är nästan 16 cm.

Så ska hålen mätas ut, som ni ser använde vi oss av en väldigt praktisk måttsticka. Det har tagit Gustaf många justeringar under 10 år att få till så exakt som han vill ha den.

Det är storleken på utrymmen inuti benet som avgör hur lång det ska vara. Gustaf måttar med vänsterhandens pekfinger ner till första leden, för mig passade ringfingret och andra leden bäst.


Så borras förhål med en ganska tunn borr, och sedan byter man till grövre borrat till vissa av hålen. Finns risk att benet spricker om man inte förborrar.
Eftersom Gustaf ville att alla kursdeltagare skulle få med sig en perfekt flöjt hem hjälpte han oss med vissa kritiska moment som till exempel att borra förhålen som kan vara lite farligt, finns stor riska att borra sig i tummen. Samt att borra det översta hålet, det som gör att det blir ljud, till det hålet hade han en konformad borr, som han borrade in lite snett.
Han hjälpte även till att trycka i bivaxet i bägge ändarna och forma till luftgången i det för den som ville, jag tillhörde den skaran.

Även om det inte har med flöjttillverkning att göra så vill jag även berätta att han lärde oss även att göra jättebra lim. Tag hälften bivax och hälften kåda, värm upp och blanda ihop, blir stenhårt, går även att minska mängden kåda och på så sätt få ett mjukare lim.  50/50 varianten ska vara väldigt bra att hälla i ett ben och sedan trycka i tången på en kniv eller liknande och få ett fint benhandtag.

Här är det glada gänget som var med på kursen och läraren Gustaf i vit tröja.

Sådär blev den färdiga flöjten att se ut, den är stämd i A-moll.

Här syns vaxet i ena änden också.

Jag är fortfarande en glad amatör men nu vet jag på ett ungefär hur det går till att göra en flöjt om jag skull råka få tag på ben att testa på.

3 kommentarer

  1. Jonas said,

    augusti 17, 2010 den 3:34 e m

    Fin flöjt! Tror mig se att du bär en nålbunden påse och två brickvävda band. Undra vad du egentligen har i den nålbundna påsen… massor av guldpengar? Just kåda kan man göra många sorters lim av. Lite finmalen torr älgskit (eller annan skit eller bara torra växtdelar), finmalet kol och kåda sägs bli bra. Jag ska nog prova bivax varianten någon gång.

    • Elin said,

      augusti 17, 2010 den 3:57 e m

      Helt riktig iakttagelse! Tyvärr var det ont om guldpengar i påsen, däremot har jag använt nålbindningen till att kamouflera kameran och mobilen med.
      Älgskit lär ju funka utmärkt att armera kådlim med, och kol gör nog en fin svart färg skulle jag tro.
      Är väldigt nyfiken på att testa det där med att limma fast handtag av ben. Har en hel drös med filar och raspar där samtliga saknar handtag, så får jag bara tag i lite ben så =)

  2. Jonas said,

    augusti 19, 2010 den 12:41 e m

    De behöver inte sitta så hårt, pressa bara fast dem. Handtagen håller mycket längre än filen vid metallfilning, filar man ben håller de säkert betydligt längre. Ska busungar använda filarna är det dock bra om filen är fastlimmad i handtaget, själv fick jag en stor fil i huvudet när den lossnade från handtaget i träslöjden när en klasskompis skulle fäktas…


Kommentera

