Harlequinmönstrat brickband

Vid brickbandsävning är det viktigt att alla trådarna är lika långa. Använde trädgårdssoffan för att mäta upp trådarna, blev en liten stig i gräset där jag gått fram och tillbaka. Är nog inte så konstigt då det blev 104 vändor sammanlagt.

Till det här bandet har jag använt lingarn 16/2  och brickorna är av tunn playwood.

Efter att ha trätt i alla trådarna enligt schemat och lyckats få till trådarna att vara så lika långa som möjligt, är det bara att börja väva.

Harlequinmönstret är väldigt snyggt och superenkelt att väva, fyra gånger framåt och fyra gånger bakåt. Ni som har testat väva brickband förstår vad jag pratar om.

Bandet blir 3 cm brett och kommer uppskattningsvis bli ungefär 75-80 cm långt när det är klart.

Här är mönstret om någon blir sugen på att prova. Ritade upp två olika varianter en med enkel svart kontur och en med dubbel. Efter en stunds funderande valde jag att sätta upp den med enkel kontur (det längst ner), alldeles lagom bökigt att vrida på 26 brickor och inte 34.

Här ovan är Fru H:s variant på bandet, hon har dragit åt inslaget hårdare än vad jag gör. Nästa gång ska jag också göra så, det blir mycket finare!

8 kommentarer

  1. Gunilla said,

    september 12, 2010 den 6:29 e m

    Hej. Supersnyggt mönster. Har försökt mig på att väva med brickor för
    över 30 år sedan. Skall nu gå en tvådagarskurs i brickbandsvävning i höst och tänker långa ditt mönster till kursen. Det skall bli ett sant nöje att väva ett band!

  2. Elin said,

    september 14, 2010 den 9:46 f m

    Roligt att du vill använda mönstret när du går kursen. Du kommer nog väcka din gamla kunskaper till liv igen och lära dig massa nya saker =)

  3. januari 8, 2011 den 6:55 e m

    Åh vad snyggt! Det kanske är något att testa… Jag tycker om att det är så annorlunda! =)

    • Elin said,

      januari 10, 2011 den 4:35 e m

      Tycker helt klart du ska testa! Är väldigt enkelt att väva och blir så effektfullt =)

  4. Svedski said,

    april 19, 2013 den 8:29 f m

    Säger som ovan, åh vad snyggt! Och så enkelt 😛 En fråga dock, vad använder du för garn och vad har du köpt det? Jag inser att jag mest vävt i ylle, och de har inte varit lika tunna och fina…

    • Elin said,

      maj 2, 2013 den 6:54 e m

      Tack!
      Jag har använt Bockens lingarn 16/2 🙂

  5. gealach said,

    augusti 10, 2014 den 9:22 e m

    Vad fint! Jag har precis börjat lära mig det här, så det är roligt att kika runt på vad andra har gjort. Det här ska jag nog testa, tror jag.

    • Elin said,

      februari 8, 2015 den 7:41 e m

      Tack! 🙂

      Lycka till med vävandet!


Kommentera

