Ljus

Jag har samlat på mig massor med gamla ljusstumpar som jag nu i helgen förvandlade till några nya ljus.
Har fått lite tips och råd från en tjej som har stor erfarenhet av att gjuta ljus och skriver på bloggen Myllas mer kreativa sida. Enligt Mylla är det vid blockljustillverkning bäst att blanda upp sterainljusstumpar med parafinmassa, men jag fick inte tag i paraffin så det fick gå bra ändå.

Började med att klippa bor den svarta delen på vekarna och smälta stumparna i vattenbad.

Har skrivit om det förut men det tål att upprepas. Min Farfar var en klurgubbe som dessutom samlade på det mesta. Här är tre gjutformar av metall. Den längsta är strax över 60 cm, jag misstänker att dom har använts vid tillverkning av kyrkljus.
Trädde i en veke och knöt fast i en blompinne i varje ända och tätade nere med lite häftmassa som hindrade stearinet att rinna ut.

Tvättställningen fick rycka in som ihållare medans stearinet stelnade.

Sådär blev ljusen att se ut när de var färdiga. Det mörka som kan ses nere vid fötterna på ljusen är gammalt stearin och lort. Formarna har då inte använts på minst 30 år, jag försökte få bord det mesta genom att hälla kokande vatten i, men det gick inte. Men till nästa gjutomgång är formarna rena och fina.
Vekarna brinner inte av lika bra som på köpta ljus, vilket jag tycker är jätteroligt för då får jag användning för min veksax! Smart liten grej som både klipper av och samlar upp den för långa veken samtidigt som ljuset brinner.

Det fyrkantiga ljuset är gjutet i en tom mjölkkartong, stearinet är uppblandat med lite bivax som fanns kvar i en av spirformarna. Här märks det väldigt väl att stearinet borde ha varit uppblandat med paraffin. Efter att ha eldat lite så har det bildats en djup grop med höga intakta kanter, jag vill ju att kanterna ska bli lite sådär härligt mjuka och sjunka ihop till lustiga former.

7 kommentarer

  1. Jonas said,

    oktober 11, 2010 den 5:00 e m

    Fint där, jag har aldrig sett formar för ljus förr sådär. Skriv gärna mer om din farfars prylar :). Jag lekte också med ljus igår men använde stearinet till att göra vattentäta tändstickor.

    • Elin said,

      oktober 11, 2010 den 9:06 e m

      Jag vet att det finns liknande ljusformar hos Joel Svenssons Vaxfabrik, men tycker det är kul att mina inte är sprillans nya.
      Veksaxen är också arvegods. Ska absolut visa något mer gammalt grejs från farmor eller farfar nästa gång jag hittar något spännande, det mesta finns ju hemma hos mina föräldrar.
      Sånna tändstickor är riktigt bra att ha ibland =)

  2. /Mylla said,

    oktober 13, 2010 den 2:00 e m

    Att vekarna inte brinner riktigt som de ska kan bero på att de har fel tjocklek i förhållande till ljusets diameter… fast ibland blir det så ändå för mig med.. Blev riktigt avundsjuk på dina formar, tänk om man kunde hitta sånt på loppis! Och snygga blev de i allafall, dem kan du känna dig nöjd med!

    • Elin said,

      oktober 14, 2010 den 9:46 f m

      Jag har funderat på det där med veketjockleken…om det finns någon formel för det där?
      Ska testa att ta den tunnare varianten nästa gång jag gör ett ljus.
      Du får hålla span efter sånna formar, kanske du råkar hitta nån gång. Loppis är ju kul att man aldrig vet vad man letar efter förrän man ser grejen.
      Som jag skrev ovan så finns det nya sånna formar att köpa, men dom var ganska dyra…

  3. /Mylla said,

    oktober 14, 2010 den 11:32 f m

    Inte bara ganska dyra…. och jag svär över att de har slutat med 30 trådarsvekarna, de var perfekta till mina formar, nu finns bara 25.. Det står på förpackningen vilken diameter de passar till, har för mig att Joel Svenssons har på sin hemsida.

    Och grattis till graviditeten!

  4. Christer said,

    maj 1, 2011 den 9:00 f m

    Vet någon var man kan köpa formar till 250 mm (ca) antikljus?


Kommentera

