Pepparkakor

Idag är det andra advent, det har vi friat med att baka  skurna pepparkakor.
Degen gjorde vi i förrgår och den har sedan dess legat till sig i kylen. Tyvärr råkade jag radera bilderna från degandet innan jag fått in dom i datorn, lite klantigt kan tyckas.

Här är receptet som jag har fått av en vän från Säter.

SKURNA PEPPARKAKOR

0,5 kg brun farin
0,5 kg sirap
0,5 kg smör
1025 g vetemjöl
3 msk kakao
1 msk ingefära
1 msk malda nejlikor
1 msk kanel
1 msk bikarbonat

Värm socker, sirap och smör, låt svalna. Tillsätt kakao, kryddorna och bikarbonatet väl blandat med mjölet.
Arbeta väl i assistent. Rulla 5 cm tjocka rullar, plasta in och låt vila i kylen under natten.

Skär tunna skivor och grädda i 200 grader. Grädda först en provkaka och kolla hur lång tid som behövs i ugnen.
Förvara i plåtburk.

 

Har ätit en hel trave och druckit mjölk till. Kommer säkert få ont i magen nu, men det är det lätt värt för kakorna är galet goda!

3 kommentarer

  1. Jonas said,

    december 5, 2010 den 8:28 e m

    Skurna pepparkakor var något nytt för mig. Jag gjorde en liknande sats för 3 år sen men kavlade och jäklar vilket kavlande det blev…

    • Elin said,

      december 5, 2010 den 9:38 e m

      Skära är verkligen praktiskt, det går fort och så slipper man skura bort allt mjöl från bänken när man är klar =)
      Jag försökte kavla lite av degen förra året, för det är ju roligt att använda pepparkaksformar. Men tyckte inte degen var nå bra att kavla, bara fastnade, sprack och uslades.

  2. december 13, 2010 den 2:23 e m

    […] här kakorna blir inte fullt lika goda som pepparkakorna jag skrivit om i inlägget innan, men den här degen är bra till […]


Kommentera

