Ost och messmör

Fru och Herr H gav mig en gammal ostform, precis en sån som jag letat så länge efter.

Ostform.

Ostform.

Fru H, jag och sonen tillbringade en heldag i köket.
8 liter mjölk och 0,5 dl fil ner i kastrullen, värma och tillsätta ostlöpe. Medans ostlöpen fick mjölken att koagulera passade vi på att dricka förmiddagskaffe med doppa.

8 liter mjölk i kastrullen.

8 liter mjölk i kastrullen.

Ostmassan uppskuren i småbitar.

Ostmassan uppskuren i småbitar.

Ostkorn.

Ostkorn.

Tror att ostmassan blev lite för varm och där med för torr och hård för att det ska vara helt bra. Nästa gång det ystas ska jag prova att ta av kastrullen från värmen lite tidigare, få se om det blir bättre. Så pressa ner ostkornen i formen.

Formpressning.

Formpressning.

Vasslan som blir kvar när osten är urlyft kokade vi i cirka fem timmar tills nästan allt vatten reducerat bort. Kvar blir mjölksockret, det vill säga messmör. Tanken var att det skulle bli mesost, men det blev messmör. Det kommer sig av att sist jag gjorde mesost blev den för torr och smulig, så den här gången lät jag det inte koka lika länge och tillsatte även mer grädde. Detta gjorde att det stelnade aldrig, men som messmör blev det bra 🙂

Det mesta av vattnet i vasslan har kokats bort, nu är bara mjölksockret kvar.

Det mesta av vattnet i vasslan har kokats bort, nu är bara mjölksockret kvar.

Här kan man se färgskillnaden på före och efter grädden är tillsatt.

Messmöret på kylning i kallt vatten.

Messmöret på kylning i kallt vatten.

Så här ser osten ut efter en vecka.

Så här ser osten ut efter en vecka.

Tidig lördagsfrukost.

Tidig lördagsfrukost.

4 kommentarer

  1. Frost said,

    augusti 31, 2011 den 2:07 e m

    Kul! Jag har precis börjat på gläntan igen och gissa vad vi har gjort under introdagarna? Färskost och messmör.

    • Elin said,

      september 1, 2011 den 6:02 f m

      Å roligt! Då kanske det är någon av träslöjdarna som blivit extra inspirerad till att bygga en mesostform 😉

  2. Suzanne said,

    september 6, 2011 den 9:57 f m

    Jag känner smaken av messmör, mmm… Vet du att det finns ohomogeniserad och lågpastöriserad gammaldags lantmjölk i tvåliters plastdunkar från Åsens? Åtminstone i Boråstrakten… Och du, vilka fina krokar du visar. Själv gör jag bara pinglor nu och är så nöjd med verktyget. Jag kommer tillbaka, som vanligt.
    Hälsar Suzanne

    • Elin said,

      september 7, 2011 den 7:56 f m

      Härligt att du är nöjd och tycker det är kul med klockverktyget.
      När jag tänker efter har jag nog sett 2liters plastförpackningar med mjölk nån gång, nästa gång jag är till den affären ska jag kolla lite noggrannare.


Lämna en kommentar