Nålbundna vantar

Svägerskan har en hund som gillar hemslöjd, särskilt vantar, kanske lite väl mycket… så nu har jag ett nytt par på gång till henne.
De uppätna vantarna var grå/svart-melerade, de här ny blir vit/turkosa.
Mycket roligare att jobba med färgglatt garn! 🙂

Början på en vante och sovande Son i bärsjal.

Början på en vante och sovande Son i bärsjal.

Nålen har jag gjort av kohorn, gillar hornnålar bäst. Blir en trevlig naturlig böjd form som jag tycker ligger bra i handen. Men det bästa är att en hornnål aldrig blir sträv på det sätt som en i trä blir, och ju mer den används desto blankare blir den.

Kommit lite längre på vantaran här.

Kommit lite längre på vantaran här.

Innan det här vit/turkosa paret var det ganska längesedan jag nålband något, övriga vantar är från 2007 och således ganska väl använda.

Vantar!

Vantar!

Syster jobbar på dagis och har använt sina lila/grå i pulkabacken under flera vintrar. Enligt hennes utsago har hon aldrig frusit eller blivit blöt om händerna.
Längst fram på vanten går det att se att hon bromsat mycket genom att sätta ner händerna i snön. ”Flätorna” har vikt sig åt andra hållet och tovat fast sig så.
I övrigt så syns det knappt någon skillnad i slitage jämförelse med mina gröna/vita och Mors svart/gröna som nog mest värmt våra händer vid promenad eller bilruteskrapning. Ull är ett fantastiskt material.

Välanvända i pulkabacken.

Välanvända i pulkabacken.

Mors vante i närbild.

Mors vante i närbild.

6 kommentarer

  1. Suzanne said,

    september 11, 2011 den 7:04 f m

    Fina vantar, Elin. Näe, underbara är ordet. Vad är det för garn, jag ser att det är flerfärgat, men vilken sorts ullgarn är det? Dina myror kommer att bli en uppskattad present, tro mig! Jag har fått tag på fina glaskulor nu så jag ska ge mig på ett försök så småningom… Vi ses igen, Suzanne

    • Elin said,

      september 11, 2011 den 4:31 e m

      Tack =)
      Det är Järbos melerade lovikkagarn.
      Ska hålla utkik efter dina glaskuledjur, eller vad det nu blir för något =)

  2. Terése said,

    september 11, 2011 den 7:52 f m

    Dom ser ju alldeles, alldeles underbara ut! Du är verkligen fantastiskt duktig :)! Kramar på dig ❤

    • Elin said,

      september 11, 2011 den 4:33 e m

      Tror att dom där vantarna kommer passa dig perfekt. Färgen känns bra till dig. Kram!

  3. Agneta Norelius said,

    september 11, 2011 den 8:02 f m

    Fina färger på dina skapelser!Jag har nu stickat färdigt schalen min, som är av naturfärgat ullgarn,både spets o kant så nu ska jag ge mig på ett par med torgvantar. Grytlappen får vänta tror jag, men kanske nästa sommar.

    • Elin said,

      september 11, 2011 den 5:03 e m

      Perfekt att sjalen har blivit klar nu när det börjar bli lite kyligt, och torgvantar kommer nog väl till pass det också 🙂


Kommentera

