Mjölksyrad svamp

I fjol och förfjol har vi mjölksyrat kål, pumpa och morot. Kålen är hitintills vår favorit. I år har vi testat att mjölksyra svamp, en blandning av trattkantareller och fjällig taggsvamp. Jag som alltid älskat svamp tycker det är väldigt spännande, Pojkvännen är lagd åt det lite mer skeptiska hållet när det gäller svamp över lag och synnerligen mjölksyrad sådan.

Plockar fjällig taggsvamp.

Plockar fjällig taggsvamp.

Fjällig taggsvamp är en för mig ny sort, har inte ätit sådan förut. Den växer rikligt där jag plockar och varken svampplockare eller insektslarver verkar vara särskilt intresserade, men enligt Nya svampboken (Pelle Holmberg och Hans Marklund) är den en bra matsvamp som gör sig bra i bland annat ättiksinläggning och som stekt.

Ska hackas och förvällas.

Ska hackas och förvällas.

 

Förvälld svamp, lök, morot, senapsfrö och salt.

Förvälld svamp, lök, morot, senapsfrö och salt.

Recept på mjölksyrad svamp.

1 kg rensad färsk svamp
2 gula lökar
2 morötter
3/4 msk salt
1 tsk senapsfrö
3 dl vassla

Förväll svampen,  låt den rinna av och svalna. Skala morötter och lök och finfördela.
Varva svamp, grönsaker, salt och senapsfrö i en tvåliters glasburk och tryck i hop allt med knytnäven, häll sedan på vasslan.
Lagen ska täcka svampen, gör den inte det fyll på med saltlake gjord av ett kryddmått salt per dl vatten. Låt burken stå i 18-20 grader i ca 7 dygn,  därefter något svalare i 16 grader i ytterligare 7 dygn och till sist ställs den kallt.
Svampen ska ha en syrlig arom när den är klar.

Allt i burken, nu ska den stå i minst två veckor för att bli färdig.

Allt i burken, nu ska den stå i minst två veckor för att bli färdig.

Återkommer om ett par veckor och berättar hur det blev.

5 kommentarer

  1. Jonas said,

    september 19, 2011 den 2:14 e m

    Jag brukar också plocka fjällig taggsvamp, trodde jag, men det är visst mottaggsvamp jag plockat för de har växt vid tallar. Den sägs ge blå färg på ullgarn till skillnad från fjällig taggsvamp, något du provat? Blå färg är annars ganska svår att få till med växter om jag förstått det hela rätt.

  2. Agneta Norelius said,

    september 20, 2011 den 7:44 f m

    Ser härligt ut. Kan för övrigt berätta att jag spenderade en arbetsvecka(ja nästan iallafall) att fundera ut hur håven till päronen skulle vara och se ut, anyway så blev ingen håv, och när jag kom dit i lördags låg alla päronen på marken!

    • Elin said,

      september 20, 2011 den 6:28 e m

      Vad bra då har du ju ett helt år på dig att finslipa päronplockarhåvens konstruktion.
      Kan förresten starkt rekommendera att du skalar och klyftar päronen och torkar på svag värmen i ugnen. Supergott!

  3. oktober 5, 2011 den 7:32 e m

    […] har den mjölksyrade svampen stått till sig i ett par veckor och jag har smakat på den. Jag tycker den har en mild och god […]


Kommentera

