Birkaband 22

Jag har nog om jag inte minns fel försökt sätta upp Birkaband fem eller sex gånger och testat massor med olika sätt att vrida brickorn åt, men i slutänden har jag alltid klippt konfetti av alltihopa.
Här om veckan fick jag en beskrivning som jag faktiskt förstod genom att bara läsa på papperet. Glad i hågen satte jag upp väven…
Som ni kan se gick det som vanligt, trots olika försök med vridningar hit och dit.

Massor med olika fel.

Massor med olika fel.

Som tur är fick jag igår en privatlektion av Väverska. Felet visade sig i att jag haft brickorna åt fel håll och således vävt bandet upp å ner och bak å fram.
Så nu äntligen och tack vare Väverskas hjälp kan jag väva band med individuella vridningar! 😀

Birkaband 22! :)

Birkaband 22! 🙂

 

5 kommentarer

  1. Jonas said,

    september 28, 2011 den 2:51 e m

    Grattis. Just birkaband har jag för mig är extra luriga då åtminstone jag hade två s-vridna brickor och 6 z-vridna (som man sen kan upprepa hur många gånger som helst för att få önskad bredd på bandet med samma mönster). Dubbelsidig väv där man har individuella vridningar är i regel två s-vridna, två z-vridna, två s-vridna osv. Redig vävsked du har, ser ju helt sjukt stor ut :D.

  2. Elin said,

    september 28, 2011 den 4:26 e m

    Haha, ja det har du rätt i, den ser ju enorm ut på det där kortet!
    Så har de banden också varit som jag försökt väva förut. Men i den här beskrivningen så är alla brickor trädda från samma håll och i första brickan ligger den röda tråden i A, bricka 2 röd tråd hål B, 3 C, 4 D, 5 A osv. Ifall du håller på med brickband och är intresserad kan jag skicka beskrivningen till dig om du vill?

  3. Jonas said,

    september 28, 2011 den 6:48 e m

    Ja det vore kul, höll på med det förut lite. Då brickorna är trädda och vända likadant borde man kunna varpa såhär för att spara tid och tjörv :p http://www.youtube.com/watch?v=eConIrGd7Og

  4. oktober 13, 2011 den 9:51 e m

    […] är beskrivningen på birkabandet jag äntligen efter många försök lyckades väva för nån vecka sedan. Beskrivning birkaband 22, konstruerat av Camilla […]


Kommentera

