Nässelgarn

För några dagar sedan var Aiasdotter och jag ute och plockade nässelfibrer. Vi röck upp nässlorna och skalade av de tunna men slitstarka fibrerna som finns utanpå den vedartade nässelplantan. Fibrerna fick sen torka på tidningspapper.

Obearbetade nässelfibrer och lite kardade fibrer också.

Obearbetade nässelfibrer och lite kardade fibrer också.

För att mjuka upp fibrerna och få bort så mycket som möjligt av de hårda delarna, gnussade vi nässeltrasslet mellan händerna.

Fibrer som är gnussade mellan händerna och lite kardade.

Fibrer som är gnussade mellan händerna och lite kardade.

Sen kardade vi, det gör att fibrerna blir lite kortare och ännu mera av de hårda oönskade delarna trillar bort. Blev lite som ljusgrön hård och trådig sockervadd.
Spann tvåtrådigt S-tvinnat garn, 6 meter blev det allt som allt. Blev ungefär som blångarn, lite halvvasst sådär.
Garnet har en ganska speciell lukt, tänkt höstvattenkall nyfångad abborre så får du en fin liknelse.

6 meter tvåtrådigt nässelgarn.

6 meter tvåtrådigt nässelgarn.

Garnet var ganska bångstyrigt att virka med, men det blev i alla fall ett litet hjärta som nu sitter vid pärlemorknappmagneterna på kylskåpet.

Virkat nässelhjärta på kylskåpet.

Virkat nässelhjärta på kylskåpet.

Någon gång vore det roligt att bereda nässlor med linredskap…men det här sättet får duga i avsaknaden av skäktkniv, häckla och allt annat som behövs.

2 kommentarer

  1. Jennifer said,

    september 30, 2012 den 4:01 e m

    Hejsan! Vilken härlig blogg du har! Väldigt inspirerande 🙂
    Jag tänkte fråga om du möjligtvis säljer eller kan tänka dig att sälja lite nässelgarn till mig? (Om du har något kvar).

    Jag har nämligen planer på att tillverka min egen drömfångare efter gammal indiantradition 🙂 Skulle vara kul om jag kunde hålla mig till traditionen så mycket som möjligt!

    Ha det bra!
    Med vänlig hälsning, Jennifer

    • Elin said,

      oktober 1, 2012 den 8:28 e m

      Hej Jennifer! Kul att du gillar bloggen 🙂
      Jag har inget nässelgarn kvar å dessvärre har jag inga planer på att göra mer heller, var ett litet test och det blev bara några meter.
      Om du har tillgång till kardor och slända så prova att göra garn själv. Lycka till med drömfångaren! 🙂


Kommentera

