Oro inför julen

Har tjuvstartat lite med julpysslet. Hela familjen var med och byggde en oro.
Oro är alltså något som inte har ro att vara stilla.
De kallas för halm-oro, vilket tyder på att de traditionellt sett oftast var byggda av halm. Men här är det ont om det medan vass finns i överflöd.

Plockar vass.

Plockar vass.

Under arbetets gång.

Under arbetets gång.

Vass-oro.

Vass-oro.

I vissa vinklar blidas sexkantiga stjärnor.

I vissa vinklar blidas sexkantiga stjärnor.

Läste någon stans att oroar förr i tiden hängdes upp i ett kvinnohårstrå för att de skulle röra sig vid minsta vinddrag. Men det nåste ju gå lika bra med ett hårstrå från min långhåriga karlslok. 😀 Blir till att prova när den ska hängas upp på första advent, för fram tills dess får den ligga i skafferiet och bida sin tid.

6 kommentarer

  1. november 13, 2011 den 11:54 e m

    Jajaja! Jag vill nu på en gång! måste man sova? Men det är kanske för mörkt att klafsa omkring i älvkanten och ta vass nu. Får väl sova då. Men tack för att på påminde mig om oro.

    • Elin said,

      november 17, 2011 den 9:12 f m

      Men visst är det jobbigt när man får pysselsug och vill börja på en gång. Men så går det inte för affärerna är stängda, det är fel årstid eller något annat fånigt som inte går att påverka.
      Jag vet hur du känner dig 🙂

  2. Jonas said,

    november 14, 2011 den 10:43 f m

    Ser att i senaste numret av tidningen Åter så finns en artikel om hur man binder en vassmatta men det vet du säkert redan :).

    • Elin said,

      november 17, 2011 den 9:15 f m

      Ja jag såg det! 🙂 Finns ju så väldigt mycket vass att jag blir sugen på att göra en bara därför, men vet i tusan vad jag skulle ha för användning av en såndär matta…

  3. november 20, 2011 den 5:27 e m

    Det fanns ingen vass i älven, 😦 Däremot påstod dottern att det fanns i uthuset, och det gjorde det =) Det har legat där i säkert 10 år.
    Och det där med om man har användning för saker man producerar tycker jag vi struntar i. Skaparglädjen måste få fritt spelrum!

    • Elin said,

      november 20, 2011 den 6:54 e m

      Vilken tur att någon varit så förutseende och sparat lite vass i uthuset!
      Du har så rätt i det där med att skaparglädjen är det viktigaste 🙂
      Jag kom förresten att tänka på att jag en gjorde ett fynd av stora näversjok på ett laduloft. Nävern hade legat där i ca 25 år men gick alldeles utmärkt att jobba med. Blev en liten kont =)


Kommentera

