Ljus i mörkret

Det är den fulaste typen av väder ute, 10 grader varmt med småregn och blåst är helt enkelt inte okej nu! Pojkvännen och jag gör vad vi kan för att få lite ljus i väntan på att frosten och snön kommer.

Ljusparad, gjutformen får vara med längst bak till höger.

Ljusparad, gjutformen får vara med längst bak till höger.

Jag har gjort ett inlägg tidigare om ljusgjutning, sedan dess har jag lärt mig lite mer.
Bland annat att ljuset inte går att få ur metallformen ifall man blandar paraffin i stearinet.
Har man i för lite pepparkaksbrun-färg så blir ljusen mer åt det hudfärgade hållet…som ni kan se lägst bak till vänster är det inte så snyggt alls.
Samt att jag ska låta bli att värma händerna på formen medans stearinet kallnar. Det blir nämligen som en ljusare skugga där jag har haft händerna. Det kan anas vita fläckar ungefär i mitten på det mörkgröna ljuset på bilden här under.

Det blir lite mysigare med levande ljus.

Det blir lite mysigare med levande ljus.

7 kommentarer

  1. november 25, 2011 den 7:21 e m

    Du är så duktig Elin 🙂 Super fina ljus !!

    • Elin said,

      november 29, 2011 den 4:33 e m

      Tack =) Tänkte vi kan kastbyta, ljus mot mjöl. Låter det som en bra deal?

  2. Barbara said,

    november 28, 2011 den 1:47 e m

    Haller med till 287 %!!! (Minst…)

  3. Mylla said,

    november 28, 2011 den 5:25 e m

    om ljusen fastnar i en metallform så kan det funka att ställa det kallt ett tag =)

    • Elin said,

      november 29, 2011 den 4:38 e m

      Nu för tiden aktar jag mig noga för att ha i paraffin i stearinet. Skulle det iaf smyga sig i lite så att ljuset fastnar, ska jag testa ditt tips. 🙂

  4. lopplisa said,

    november 28, 2011 den 8:29 e m

    Märkligt fina ljus! Kul att de kommer med fötter!! /Pia

    • Elin said,

      november 29, 2011 den 4:41 e m

      Ja jag tycker också att det är väldigt snyggt när ljusen kan stå utan att sitta fast i en ljusstake.


Kommentera

