Alpackor IV

När jag spann garn av alpackaullen blev ja lite lortig om fingrarna, men orkade inte tvätt om alltihopa.
Ignorerade smutsen och stickade en ganska gles halsduk för att sen gå lös på den med yes diskmedel.

Stickar och är tippskydd för Sonen som just lärt sig sitta.

Stickar och är tippskydd för Sonen som just lärt sig sitta.

Det var jättemycket lort kvar i garnet! Blev säkert en 7-8 vattenbad med diskmedel i + några med sköljvatten.
Jag funderar på om diskmedel helt enkelt löser upp smutsen bättre än såpa.
Eller kanske beror det på att jag var ganska våldsam i tvättandet av halsduken och att smutsen gnuggades bort från fibrerna.

Hade från början bara tänkt tvätta den lite försiktigt men mängden smuts gjorde att den fick en ganska omild behandling. Detta gjorde ju så klart att halsduken tovade i hop sig, något som jag inte planerat från början.
Men enligt Pojkvännen är halsduken näst intill vindtät och väldigt mjuk och skön.
För övrigt tycker jag att den blev snyggare som tovad än bara stickad.

Stickad halsduk av alpackagarn.

Stickad halsduk av alpackagarn.

2 kommentarer

  1. ullabritt said,

    december 10, 2011 den 11:23 e m

    Måste kommentera det där om Yes diskmedel. Såg för några år sedan ett inslag i Plus där man jämförde Yes med dyra specialtvättmedel för fasadtvätt och yes var effektivast. Sedan dess använder jag alltid Yes när det krävs lite tuffare tag. Men till stickat använder jag ulltvättmedel från Färgkraft.

    • Elin said,

      december 11, 2011 den 12:32 f m

      Intressant undersökning! 🙂

      Tack för tipset. Har aldrig testat något ulltvättmedel, men kanske ska göra det nästa gång jag ska till att tvätta ull 🙂


Kommentera

