Historiska hästar

Jag ärvde ett knippe pepparkaksformar av Farmor, några är hemmagjorda. Extra roligt är att Farfar år 1953 gjort gumman av en konservburk.

Gamla hemmagjorda pepparkaksmått.

Gamla hemmagjorda pepparkaksmått.

Jag ville också göra egna figurer. Plåtslageriet några kvarter bort fixade remsor och bockade in kanten på först rostfri plåt och nån dag senare på aluminium. Visade sig att rostfri var lite för spänstig att jobba med, men aluminium funkade bättre.
Har hört att bleckplåt ska vara det allra bästa att göra pepparkaksformar av. Men alla tre plåtslagerier jag pratat med sa i stort sett att det är alldeles förskräckligt omodernt.
Temat på mina formar fick bli Historiska hästar. Visade bilderna på hästarna jag valt ut för pojkvännen. Han sa att jag borde lägga till ”med tveksam anatomi” (läses: Historiska hästar med helt åt helvete anatomi).

Historiska hästar (med tveksam anatomi).

Historiska hästar (med tveksam anatomi).

Ritade upp formen i rätt storlek på papper och med hjälp av en tång bockade jag plåten till rätt form. Ungefär på samma sätt som jag böjer ståltråd i luffarslöjd. (Därför hamnar det här inlägget under kategorin luffarslöjd, fast det egentligen inte är det…men vem vet, kanske någon kringvandrande luffare gjort hjärtat, stjärnan, löven och tuppen på bilden högst upp).
Aluminium går mig veterligen inte att löda och jag äger inga nitar varken med eller utan pop. Så det enda sättet att få ihop skarven på hästkrakarna var att slå hål med en spik och sen sy med ståltråd.

Ihop sydda.

Ihopsydda.

Pepparkakor.

Pepparkakor.

Jag har inspirerats av bilder på gamla hästar.
Min blev inte exakt likadan som 1797års trähästmodell. Min blev en hästvarg, kolla kakan längst ner i mitten på bilden ovan!

Fotograferat min hästform och en sida ur boken Dalajul av Anne Marie Rådström.

Fotograferat min hästform och en sida ur boken Dalajul av Anne Marie Rådström.

Här är en vävd häst som jag rationaliserat bort manen och ryttaren från.

Fotograferat min hästform och en sida ur boken Hemslöjd av Anna-Maja Nylén.

Fotograferat min hästform och en sida ur boken Hemslöjd av Anna-Maja Nylén.

Försökt få fram formen på den bruna leksakshästen längst upp till vänster.

Fotograferat min hästform och en sida ur boken Hemslöjd av Anna-Maja Nylén.

Fotograferat min hästform och en sida ur boken Hemslöjd av Anna-Maja Nylén.

Här är det handtaget på ett mangelbräde som fått stå modell.

Fotograferat min hästform och en sida ur boken Hemslöjd av Anna-Maja Nylén.

Fotograferat min hästform och en sida ur boken Hemslöjd av Anna-Maja Nylén.

Vill också passa på att tipsa om världens godaste pepparkakor, degen är också suveränt god! Ett annat + är att den inte behövs kavlas. Men skev om det receptet redan förra året.

8 kommentarer

  1. Carina said,

    december 11, 2011 den 9:20 f m

    Älskar din blogg! Du är så duktig!

    • Elin said,

      december 11, 2011 den 10:23 f m

      Tack! Det värmer verkligen att höra att du gillar min blogg 🙂

  2. sys said,

    december 11, 2011 den 10:01 f m

    farfar och farmor sitter på ett moln och är stolta över dig 🙂

  3. lopplisa said,

    december 11, 2011 den 10:52 f m

    Urcharmiga pepparkaksformar! Roligt att ha alldeles egen design på kakorna. Mycket inspirerande! /Pia

    • Elin said,

      december 21, 2011 den 10:00 e m

      Kan verkligen rekommendera dig Pia att göra kakformar. Var så skoj att bockatill plåten och ännu skojigare att äta kakorna 😉

  4. johanna said,

    december 26, 2011 den 1:24 e m

    Hej
    Vilka jättefina pepparkaksmått du har gjort 🙂 Min pappa gjorde också några mått på 50-talet och sedan gjorde han och jag mått när jag var tonåring (för hyfsat länge sedan 🙂 )
    Själv samlar jag på pepparkaksmått och har ca 200 st med finfina exemplar från bla Zanzibar som också är gjorda av konservburkar.
    Jag blev väldigt glad av att se dina fina pepparkakshästar
    Johanna

    • Elin said,

      januari 3, 2012 den 2:52 e m

      Jag har också en samling med pepparkaksmått 🙂
      Vore kul att få se foton på de som du och din pappa gjort och de från Zanzibar 🙂


Kommentera

