Min dräkt – skjorta

Övar på att sy för hand, behöver få in tekniken i händerna.
Istället för att sy trökiga testlappar övningssyr jag en hel skjorta, syr ihop skjortan på maskin men fäller sömmarn för hand.
Den här första skjortan syr jag av en nytillverkad bordsduk av linne som endast legat i skåpet och skräpat. Nästa skjorta blir av ett gammalt handvävt linnetyg.
Verkligen bra att öva lite känner jag. Har krånglat med ärmspjällen och misstänker att det inte kommer bli särskilt tjusigt, men å andra sidan ska ingen vara och snoka i mina armhålor.

Skjortmönster.

Skjortmönster.

Övar på att sy för hand.

Övar på att sy för hand.

4 kommentarer

  1. januari 18, 2012 den 11:42 f m

    Nu har jag fotat många bilder ur boken men vart ska jag skicka dom? Log lite för mig själv när jag såg bilden på sömnaden och sonens huvud. Jag minns när jag satt vid symaskinen men en unge på vart knä och en katt som försökte fånga symaskinsnålen. Ibland har man väl varit onödigt envis.

    • Elin said,

      januari 18, 2012 den 2:02 e m

      Hihi! Kan precis föreställa mig hur du, ungar, katt å hela fadirullan måste ha sett ut 😀
      Jag mailar dig, så pratar vi vidare om dräkter! 🙂

  2. Mylla said,

    januari 18, 2012 den 7:49 e m

    det finns ett bra sätt att sy ärmkilar, (nästa gång jag syr en skjorta ska jag föreviga varje steg och lägga ut på bloggen);
    1. Börja med att sy fast kilen i nederkanten på ärmen.
    2. sy fast ärmen och den delen av kilen som ligger mot livet när du lägger ut livet platt, men mitten på ärmen mitt på axeln.
    3. sy ihop sidsömmen på livet, börja med kilen
    4. sy underarmssömmen, börja även är med kilen

    Den metoden ger en fin fyrkantig kil (som jag som medeltidssömmare kallar det), och resultatet blir mycket bättre än om man fuskar och tex syr hela sid/underarmssömmen på en gång.

    Sen är det bara att sy ned sömmarna snyggt, om man tänker till när man syr kilsömmarna så att sömnsmånen ligger åt rätt håll så blir det slätt och fint =)

    • Elin said,

      januari 19, 2012 den 10:02 f m

      Tack för tipset!
      Skjortmodellen som jag syr har bara en, eller som det blev i mitt fall ingen sidosöm. Ska försöka använda mig av delar av beskrivningen 🙂 För det vore ju snyggt med fyrkantiga spjäll/kilar 🙂
      Ser fram emot att i framtiden kunna kika på din blogg och se hur det ska gå till!


Kommentera

