Min dräkt – stygn

Som jag skrivit tidigare var det hemvävda tyget hopsytt av två våder. Det var fantastisk kvallitet på tråden och oerhört många stygn per centimeter, med andra ord tog det lång tid att sprätta isär.

Skjortdelar, blir ingen axelsöm men däremot en söm runt hela bröstkorgen.

Skjortdelar, blir ingen axelsöm men däremot en söm runt hela bröstkorgen.

Hade tänkt sy vissa sömmar på maskin med knyppelgarn 60/2, men tydligen så gillade inte maskinen lintråd.
Vaxade tråden istället å började sy för hand.
Frågan är ju om jag ska orka sy hela skjortan för hand…
Bivaxdoftande tråd är ju i och för sig trevligt, ska fundera på saken en stund.

Lin och bivax.

Lin och bivax.

 

6 kommentarer

  1. januari 31, 2012 den 11:48 f m

    En gång fick jag en jacka i födelsedagspresent, den var osydd och sömmerskan ville sitta ute på gräsmattan och sy och det gjorde hon. Hela jackan för hand. Hon kallade den för tröja eftersom det var en ofodrad yllejacka. Hon tyckte det gick lika fort som att släpa ut symaskinen.

    • Elin said,

      februari 1, 2012 den 9:35 f m

      Det hade nog din vän helt rätt i 🙂
      Jag har bestämt mig för att sy hela skjortan för hand. Har aldrig handsytt något klädesplagg förut så nån gång ska ju vara den första.

  2. Suzanne said,

    januari 31, 2012 den 3:19 e m

    Det är så trevligt att följa ditt arbete med skjortan. Tänk att det alltid finns tid till det man verkligen vill göra, många klagar över att ”de inte har tid” men det har vi. Du är ett bevis för detta! Använder du pärlemorknappar till skjortan? Jag skulle tro att du har knappar, om inte så kan jag gärna avvara några till dig, jag köper alltid när jag är på loppisar.
    Jag kommer tillbaka och ser hur det utvecklas här…
    Hälsar Suzanne

    • Elin said,

      februari 1, 2012 den 10:41 f m

      Vi är lika på det sättet, jag köper också alltid pärlemorknappar om jag hittar på loppisar. Tack för erbjudandet 🙂

      Det här med att ha tid, inte ha tid eller ta sig tid och att ta till vara på små korta stunder av tid är intressant.
      Jag försöker undvika alla maskiner som har en skärm, för sånna äter tid.
      Kollar sällan på film,i princip aldrig på tv, spelar inte data/tvspel, och försöker inte surfa så mycket (fast det är svårt när det finns så mycket intressanta bloggar) 😉

  3. Mylla said,

    februari 1, 2012 den 5:59 e m

    60/2 är nog för grovt för maskinen, 90/2 eller tom 100 är mer nära vanlig sytråd, men inte helt lätt att få tag på… Jag har både 60 och 90 hemma och tycker att 60 känns alldeles för grovt att ens handsy med, jämför med tjockleken på tråden som mina ärvda örngott och lakan är handsydda med (från bland annat farfars mamma så de torde vara närmare 100 år)

    • Elin said,

      februari 1, 2012 den 7:14 e m

      Jag började sy för hand med 60/2 tråden, men fick för mig att den var för tunn och att sömmen lätt skulle gå sönder.
      Var ner på affären och försökte köpa lite grövre, men de hade bara oblekt så jag lät bli.
      Då fortsätter jag sy med 60/2.
      Tack Mylla för att du delar med dig av dina lintrådskunskaper 🙂


Kommentera

