Min dräkt – kjoltyg

I går kom det 3 meter helt ljuvligt ylletyg i ett paket med posten.
Tyget är vävt av en kvinna från Älvdalen och jag har köpt det av en kvinna från Mora som brukar läsa här på min blogg.
Jag har bott lite drygt 2,5 år i Älvdalen och 4 år Mora, så jag tycker det är lite extra roligt med just det här tyget.

Kjoltyg.

Kjoltyg.

Jag har tänkt färga det i skogsgrönnyans.
Är det någon av er läsare som har tips och råd att ge angående färgning av ylletyg? Skriv gärna en kommentar i sånna fall 🙂
Har aldrig ägnat mig åt sådant.

5 kommentarer

  1. februari 3, 2012 den 12:10 e m

    Kul att du har så mycket anknytning till tyget, det blir liksom riktigt närproducerat även om det var ett tag sedan det vävdes. Jag blir riktigt sugen på att färga en bit själv också men jag ska be om hjälp av några som vet hur man gör. Kolla med Emma, hon skrev ju om (misslyckad) färgning i sin blogg nyss.

    • Elin said,

      februari 3, 2012 den 11:36 e m

      Läste just om Emmas tygfärgning, och har tagit lärdom att akta mig för gurkmeja.
      Har hört mig för med Svärfar och hemma hos honom finns det en pannmur jag kan låna och färga tyget i. Men det får vänta tills det blir vår eller möjligen sommar.
      Hoppas att jag inte klantar till mig med tyget, men det känns skönt att veta att du har mer 🙂

  2. februari 3, 2012 den 2:41 e m

    Du, om det skiter sig med färgningen så har jag en bit till.

  3. Frost said,

    mars 14, 2012 den 9:50 e m

    Grön, bra val. Det kommer bli jättefint!
    Boktips: Växtfärgning av Gösta Sandberg. Den är oslagbar.

    • Elin said,

      mars 14, 2012 den 10:16 e m

      Hittade en växtfärgningsbok på loppis för några år sedan. Nu när jag kikade på den så visade det sig att det är just den du rekomenderar 😀


Kommentera

