Kaffeost

I gymnasiet gick jag på samma skola som två tjejer från norra Norrland. Dom lärde mig tycka om kaffeost, trots att varken då eller nu gillar kaffe.
Följande recept fick jag av en av lärarna på folkhögskolan i Mora.

Recept på kaffeost.

Recept på kaffeost.

Råkade dock läsa lite slarvigt och missa att det står 0,5 och inte 5 dl grädde. Väljer att se det som jag gjort en lyxvariant av kaffeost 🙂
Osten blev inte riktigt så gnisslig när man tuggar den som den ska vara, kan ju kanske bero på gräddhalten.

Kaffeost.

Kaffeost.

Av vasslan som blev kvar kokade jag messmör, det blev väldigt gott. Lite annorlunda från messmöret jag gjorde i höstast.

Messmörsmackor till frukost.

Messmörsmackor till frukost.

2 kommentarer

  1. februari 9, 2012 den 3:01 e m

    Va kul, jag gillar inte heller kaffeost just för att den gnisslar. Men jag gillar Margit, vi träffas lite då och då. Receptet på Fröbröd på min blogg har jag fått av henne.

    • Elin said,

      februari 13, 2012 den 11:31 f m

      Testa att ha i 5 dl grädde istälet för 0,5 dl så blir inte osen så värs gnisslig har jag märkt.
      Ska nog ta att prova baka fröbröd nån gång.
      Hälsa till Margit nästa gång du träffar henne!


Kommentera

