Brosch

Byn jag kommer från heter Torsång. Kvinnordäkten därifrån är rekonstruerad 1927 och mannsdräkten är konstruerad samma år. Min Farfar designade broschen till Torsångsdräkten.
Vet ej vilket år han gjorde det, men minns att jag sett skisserna i mitt föräldrahem någon gång, kanske står årtalet där. Far och Farbror tror att det var någon gång sent 70-tal.
På broschen är Torsångs klockstapel avbildad, och den treklöverformade konturen finns på gaveln ovanför fönstret på kyrkan. Bild på både kyrka och klockstapel finns här.

Klockstapeln avbildad på broschen.

Klockstapeln avbildad på broschen.

Broscherna till Torsångsdräkten är gjorda i silver av en riktig smed.
Men den som jag har, har Farfar gjutit av tenn. Han har använt sitt egentillverkade stanssettet och stämplat den med sina initsialer SS och I 8, vet inte vad I 8 betyder.
Har inte bestämt om jag ska ha sjal till min dräkt än, men om jag ska ha det så kommer jag använda Farfars brosch.

Stämplad med SS I 8.

Stämplad med SS I 8.

Ps.
För er textilnördar som läser min blogg. 🙂
På bilderna syns ganska tyligt hur det gamla hemvävda tyget jag syr skjortan av ser ut.

4 kommentarer

  1. jonas said,

    februari 15, 2012 den 4:40 e m

    Hej det blir spännande att se hur dräkten blir. Imponerande hur mycket du jobbar på! I8 står för året 1935. Du kan läsa mer om kontrollstämplar här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kontrollst%C3%A4mpel

  2. jonas said,

    februari 15, 2012 den 4:41 e m

    Hmm ser nu att det knappast är en genuin kontrollstämpel :D.

    • Elin said,

      februari 16, 2012 den 2:59 e m

      Nä, är ju verkligen ingen riktig tennstämpel.
      Tack för länken, hade ingen aning om att ädelmetall årsdateras på det sättet.
      Vet att stämplarna är gjorda våren 1982, men det behöver ju inte per automatik betyda att han gjutit broschen då, den kan ju vara stämplad senare.
      Tänkte ett tag att han kanske stämplat en ”riktig” stämpel men med sina egna, men det är nog inte så.

  3. Vävtrasan said,

    februari 15, 2012 den 9:59 e m

    Känner mig som en textilnörd………. Det är ett fantastiskt tyg 🙂 Grattis!


Kommentera

