Min dräkt – förkläde

Svärmor började sy på en dräkt under sent 70-tal. I samma veva fick hon två barn och dräkten blev aldrig klar. Nu har jag fått den stora äran att överta arbetet på en kosrtygnssmyckad skjorta och ett förklädestygt. På förklädet var kanterna redan fållade och rynktrådar idragna. Så jag har bara behövt sy fast midjebandet.
Det passar perfekt runt magen på mig och första tanken var att ha häktor som knäppe. Men med en  stor kjol och skjortbyls under kommer det bli för kort, så det får bli ett vävt knytband istället.

Förkläde.

Förkläde.

9 kommentarer

  1. Annika said,

    mars 1, 2012 den 9:48 e m

    Fint! 🙂

    Här bor din fjäril nu! https://www.facebook.com/photo.php?fbid=201624033278481&set=a.177911722316379.39906.177543982353153&type=1&theater
    … fast bakgrunden är lite mer tillfixad nu än när jag tog bilden 😀 Den passar perfekt!

    • Elin said,

      mars 2, 2012 den 9:38 f m

      Jättefint du har fått det i salongen!
      Å fjärilen ser ut att trivas 🙂

  2. jonas said,

    mars 1, 2012 den 10:21 e m

    Hej ursäkta om jag skriver en kommentar här som ej rör din dräkt utan är snarare ett tips. Jag vet ju att du gillar broderier och textilslöjd i övrigt, därför tror jag nog du finner de mer än 200 år gamla tumvantarna som visades i slutet av kvällens antikrundan intressanta. Ursnygga broderier var det på dem! 54:48 in i detta klipp visas inslaget: http://svtplay.se/v/2726231/antikrundan/del_8_av_12

    • Elin said,

      mars 2, 2012 den 11:19 f m

      Hejhej Jonas!
      Som alltid kommer du med intressanta länkar! 🙂
      Otroligt fina vantar!
      Häftigt att de finns kvar fortfarande, klarat sig undan både skadedjur och folk med slängmani.

  3. Barbro said,

    mars 4, 2012 den 9:13 f m

    Så roliogt att se förklädet klart!
    Kram/svärmor

  4. Agneta Norelius said,

    mars 5, 2012 den 11:47 f m

    Hej Elin!
    Nu är planen klar för huset och jag hälsade på spindeln i hallonhäcken nu i söndags. Nu ryker förmaket och förvandlas till en veranda där jag ska sitta och dricka morgonkaffet (utan löpe dock). Redskapsboden får bli sovrum med ingång direkt ifrån verandan och sypuffen har flyttat in i stora rummet osv……jag hoppas att allt är klart till midsommar……ha de bra.

    • Elin said,

      mars 6, 2012 den 8:49 f m

      Å så spännande med ombyggnation!!! Helt säker på att det kommer bli jättemysigt med veranda å ett litet sovrum.
      Om jag har vägarna förbi i sommar kanske jag kikar förbi och säger hej 🙂

  5. Agneta Norelius said,

    mars 5, 2012 den 11:49 f m

    Försökte gilla förklädet men det fungerade ej för mig så jag gör det här istället……superfint!


Kommentera

