Mina favoriter bland ståltrådar

Jag har hittat mina favoriter bland olika fabrikat av ståltråd, liksom jag har mina älsklingstänger. Tycker att det är värt en vända runt stan för att få tag i den tråden som jag gillar bäst att arbeta med.
Spoltråden, den som är lindad runt en pinne köper jag på Byggmax, den är mjuk och lätt att jobba med. Svart 1,5 mm najtråd handlar jag på Clas Ohlson. Och på Biltema finns en följsam och spänstig galvaniserad 1,5 millimeters tråd.
Det är de tre sorterna jag använder mest och som är lätta att få tag på, men så klart så behövs andra grovlekar på tråd ibland också.
I pysselgarderoben har även stora ringar av järntråd 3 mm och 2,5 mm, samt lite rostfritt. Den grova järntråden var beställningsvara hos järnaffären och för att få beställa var jag tvungen att köpa hela rullen på 25kg…så jag har så jag klara mig ett tag.
Av Svärfar har jag fått den rostfria, det är gammla häststängsel som inte längre användes, så den vet jag inte vart man kan få tag i.

Tre olika sorters ståltråd.

Tre olika sorters ståltråd.

Men jag brukar köpa all slags tråd jag kommer över bara för att testa om jag kan hitta fler favoriter 🙂
Har hört talas om att det på Pandur finns svartglödgad (vilket är väldigt tjusigt) spoltråd, men har inte tagit mig dit för att kontrollera än.

Kommentera

