Kornmjöl

Far har en gammal kaffekvarn, ett arv efter Farfar.

Kaffekvanen.

Kaffekvanen.

Jag fick för mig att testa mala mjöl i den, så på vägen hem till byn stannade jag vid kvarnen och köpte en liten påse korn på 2,6kg.
Innan vi började mala hade jag någon romantisk föreställning om att låna kvarnen för att kunna tillgodose huset med mjöl. Men det visade sig att det var minst tio gånger så jobbigt att veva runt kvarnhjulet som jag hade trott. Det slutade med att jag, Far, Svåger och Syster fick turas om att veva. De som för tillfället inte gjorde rätt för brödfödan fick sitta på det relativt robusta köksbordet och vara tyngd, för att förhindra att hela bordskrället vandrade iväg. Kan lova att jag blev svettig och nu två dar senare har jag träningsvärk.

Malning pågår.

Malning pågår.

Mjöl blev det, ett ganska grovt och osiktat. Ska bli spännande att baka bröd med kornmjöl, det har jag inte gjort förut. Som kuriosa kan jag nämna att det parti korn som jag handlade från ska gå till Mackmyra och bli whisky. Fast jag föredrar mjöl att baka bröd av framför whisky.

Kommentera

