Min dräkt – Svärmors skjorta

Av Svärmor har jag fått överta en nästan färdig skjorta som blivit liggandes i över 30 år. Det är påbörjade korsstygnsbroderier frampå som jag har för avsikt att brodera klart. Och tack vare Anna och Anneli på garnaffären Garnet har jag lyckats få tag på rosa lintråd som är nästintill identisk i nyansen med den tråd som finns på skjortan 🙂

Fina, halvfärdiga broderier.

Fina, halvfärdiga broderier.

Men jag har ett litet eller stort problem, beroende på hur jag vänder på det. Mitt huvud är nämligen större än svärmors och halsringningen är uträknad exakt efter hennes huvudmått, så därför kan jag inte få på mig skjortan. Kan inte göra något sprund fram, för då blir broderierna förstörda. Så mitt enda(?) alternativ är väl att göra någon form av knäppning bak i nacken.

4 kommentarer

  1. mars 26, 2012 den 11:16 e m

    Så fint broderi. Jag undrar om det blir väldigt besvärligt att ta loss kragen och vidga halshålet åt sidorna och skarva i kragen lite. Mycket jobb blir det, Emma säger att det är folkligt med skarvar om det möjligen kan vara en morot.

    • Elin said,

      mars 27, 2012 den 9:57 f m

      Det är faktiskt en bra idé! Kragsömmen är inte fälld än, så det blir ju inte så jättemycket jobb att sprätta.

  2. Anneli Wecksell said,

    mars 27, 2012 den 10:52 e m

    Om du öppnar mitt bak, klipper ur lite som behövs så kanske du kan göra en ny krage bak med 2 sömmar i sidan istället. Pust det var svårt att förklara ta med den in till Garnet så kan jag visa hur jag menar.

    • Elin said,

      mars 28, 2012 den 9:30 f m

      Ska vid tillfälle rota igenom tyglådan, har för mig jag har lite fint linnetyg där, och om jag behöver hjälp kommer förbi på Garnet 🙂


Kommentera

