Tvåfärgat nystan

Nu har jag tröttnat på att hålla reda på fyra nystan, vilket det behövs för att kunna sticka mönstret på Journeyhalsduken. Resten av halsduken stickar jag utan de röda rundilarna med vita mönster. Om jag någon gång täffar nån annan med liknande halsduk, (eller en flygandematta) så finns det helt enkelt plats för att fylla på mer flygkraft 😉 (Ni som har spelat spelet fattar) 🙂

Fyra nystan och ett evigt trassel med trådar som tvinnat ihop sig.

Fyra nystan och ett evigt trassel med trådar som tvinnat ihop sig.

Nu när jag ska sticka resten med två färger är det suvernät med ett nystan med två ändar, en i varje färg.
Här följer en (aningen flummig) förklaring på hur det går till att göra ett sånt.
Lägg en bit av garnet över tummen som bilden visar och börja sedan nysta.

Nysta runt tummen, se till att början (den som ligger på min tumme) av garnet inte trasslar in sig.

Nysta runt tummen, se till att början (den som ligger på min tumme) av garnet inte trasslar in sig.

Medans du nystar, snurra hela tiden nystandet runt tummen. Jag brukar ”gå myrsteg” med pek- och långfingret på nystanet så rör det sig runt sin egen axel(=tummen) i lagom takt. Å kom i håg att hålla reda på ”början”!

När ena färgen är klar, fortsätt nysa med nästa.

När ena färgen är klar, fortsätt nysa med nästa.

Går ju att göra lika bra nystan med nystmaskin, men det blir inte lika snyggt.

Går ju att göra lika bra nystan med nystmaskin, men det blir inte lika snyggt.

Drag ut "början-" och "slutetänden" och fäst fast med en liten pinne.Sen är det bara att sticka på tills tråden tvinnat sig för mycket.

Drag ut ”början-” och ”slutetänden” och fäst fast med en liten pinne. Sen är det bara att sticka på tills tråden tvinnat sig för mycket.

Håll isär garnet och låta trådarna tvinna upp sig.

Håll isär garnet och låta trådarna tvinna upp sig.

2 kommentarer

  1. Miablomma said,

    maj 28, 2012 den 10:59 e m

    Kul att du nystar p samma sätt som jag. Men att nysta en färg först o nästa färg på, har jag inte testat TACK för tipset, min mönsterstickning kommer att gå som en dans i fortsättningen 🙂

    O när jag tänker efter, var det nog så Tvåändsstickningsnystanet såg ut när jag lärde mig det, för hundra års sen eller liknande 🙂

    • Elin said,

      maj 31, 2012 den 8:04 e m

      Jag lärde mig också nysta såhär när jag provadepå tvåändsstickning 🙂


Kommentera

