Nålbindningsnålspecial

I mars fick jag en kommentar av en kille som heter Jonas. Han skrev och erbjöd mig en nålbindningsnål som han gjort själv av en gammal kam från en loppis. Han önskade också mer om nålbindning och en utvärdering av nålen. Här finns hela hans kommentar att läsa.
Jag blev väldigt glad och tackade ja till erbjudandet och några dagar senare kom ett litet paket.

Få paket med posten är ju alltid kul. Är innehållet dessutom en så fin nål är det extra kul :)

Få paket med posten är ju alltid kul. Är innehållet dessutom en så fin nål är det extra kul 🙂

Nålen gjord av Jonas:

”Gjord i afrikanskt ädelträ (från en trasig kam jag (Jonas) hittade på loppis så det är återanvändning)”
Jättebra med stort öga. Jag är lat, har nästan jämt minst fyrdubbelt garn (oftast lovvika) i nålen. Slöjdad med omsorg och suveränt glid (för att vara en tränål), dock är spetsen aningen för trubbig för min smak. Extra +poäng då det är återbruk 🙂

Den mörkbruna nålen med rött lovikkagarn är tillverkad av Jonas.

Den mörkbruna nålen med rött lovikkagarn är tillverkad av Jonas.

Nu när jag ändå är i farten tänker jag passa på att utvärdera alla nålar i min lilla samling, börjar uppifrån.

Vit/genomskinlig nål, rött garn.
Materialet är kohorn, slöjdad av mig. Följer hornets naturliga böj, trevlig att hålla i. Blir blankare och får bättre glid ju mer jag använder den.

Tränål med blått garn.
Hittad i ett nystan från loppis. Känns kladdig att hålla i, inte bra glid.

Benvit nål, gult garn.
Köpt av Korps på någon medeltidsmarknad. Ben är liksom horn väldigt blankt och glatt mot ullen, något som verkligen är att föredra om man är en flitig nålbindare.

Mörkbrun nål, rött garn.
Se omdömet ovanför bilden.

Tränål, grått garn.
Köpt på Hemslöjden Falun. För fyrkantig att hålla i och massor med grova fibrer som fastnar i ullen.

Vit/rödgenomskinlig nål, gult garn
Gethorn, gjord av mig. Samma egenskaper som kohornsnålen.

Finns ju nålar av lite alla möjliga slag, har hört att folk gjort nålar av tandborstskaft och glasspaketslock, är man riktigt sugen på att nålbinda så har nöden ingen lag 🙂
En av mina kursdeltagare hade med sig en gammal grågrön nål. I slutet på kvällen hade nålen till hennes förvåning blivit blank och skinande. Den blev polerad av garnet och det visade sig var av koppar.

2 kommentarer

  1. jonas said,

    juni 8, 2012 den 12:34 e m

    Med ett så fint inslaget paket och snygg skrivstil var förstås dina förväntningar stora på nålen :).

    Fin samling där, lite olika typer av nålar. En nackdel jag upplever med ben- och hornnålar är att de är ganska tunga. Men de har ju en rad andra fördelar. Kanske beror det på att jag gillar nålar som är lite trubbigare och därmed blir horn- och bennålarnas extra vikt märkbar för mig.

    Ögat ska vara så stort det bara går, det behövs inte så mycket material för att nålen ändå ska bli stark om den är gjord av ett bra material.

    • Elin said,

      juni 10, 2012 den 7:08 f m

      Hehe, snygga paket är överskattat 😉
      Jag skickar gärna en av mina kohornsnålar till dig, så du får testa en tunn/lätt variant 🙂


Kommentera

