Trädludd

Den här trädsorten som jag en vet namnet på, gerifrån sig...

Den här trädsorten som jag ej vet namnet på, ger ifrån sig…

...kopiösa mängder ludd! Just på det här stället nästan helt fritt från fröskal och annat bös.

…kopiösa mängder ludd! Just på det här stället nästan helt fritt från fröskal å annat bös.

Väger inte mycket men har stor volym, fick ihop 50 gram.

Väger inte mycket men har stor volym, fick ihop 50 gram.

Fibrerna är bara ett par tre millimeter så det går inte att spinna men tänker mig att det funkar finfint att ha som stoppning i något.

4 kommentarer

  1. jonas said,

    juli 6, 2012 den 6:55 f m

    Kan trädet vara kastanj? Bra att du tar reda på ”ullen”. Jag är lite avundsjuk på alla träd ni har söderut. Här kring Lycksele växer det mest tall, gran, asp, sälg, mini-ene i buskformat, björk, gran och tall. 😛

    • juli 6, 2012 den 7:52 f m

      Ja jag är också lite avis på alla ”exotiska” träd. Men sedan jag läste boken Svenska Träd så är jag nog lite mallig över att ha obegränsad mängd av tall, gran och björk. Men ullträd hade ju varit kul.

      • Elin said,

        juli 6, 2012 den 10:00 e m

        Ja granbarr är ju kanske inte fullt så mysigt att stoppa en kudde med 😉
        Jag hittade förresten det här citatet:
        ”Nyman (1868) uppger att fröhåren användes som stoppningsmaterial”
        Lånat från Den virtuella floran.

    • Elin said,

      juli 6, 2012 den 2:00 e m

      Har forskat lite och kommit fram till att det förmodligen är något slags sälgträd, så det kanske finns sånt här ludd även i Lycksele 🙂 Men just de här träden är väldigt uppenbart planterade och då kan det ju vara någon slags specialvariant med extra mycket ludd. Vad vet jag… 🙂


Kommentera

