Barnmössa

Som sagt var, vi har blivit medlemmar i en vikingaförening. Jag ville ju börja fixa kläder omedelbart och det som jag hade material till hemma var en liten mössa. Så en sån fick det bli, men ingen kopia efter något gammalt fornfynd, utan min egen design.

Kollar så passformen blir bra.

Kollar så passformen blir bra.

Har fodrat mössan med tyg från en tröja som sett sina bättre dagar. Nackdelen med det är ju att resor-tyg inte är särskilt vikingatida, men fördelarna är så himla många fler. Bland annat kliar det inte, vilket kan leda till att mössan faktiskt får vara kvar på, det är elastiskt och således går det att växa i och jag slipper göra en ny mössa en gång i kvartalet.

Symaskinen är det mest spännande maskin vi äger, näst efter dammsugaren.

Symaskinen är det mest spännande maskin vi äger, näst efter dammsugaren.

Med ett litet brätte för att skydda mot sol i ögonen.

Med ett litet brätte för att skydda mot sol i ögonen.

7 kommentarer

  1. juli 7, 2012 den 8:07 e m

    Ackja, jag minns när jag satt vid symaskinen med en unge på vardera knät och försökte sy, för sy måste jag ju. Och sedan gick det ju som det gick, den ena är snart skräddare.

    • Elin said,

      juli 8, 2012 den 7:06 e m

      Skräddare är ju superbra!
      Alltså kan det inte vara skadligt för sonen att vara med på att plocka ludd från träd, böja ståltråd, brodera och allt annat vi gör tillsammans om dagarna 🙂

      • juli 8, 2012 den 8:23 e m

        Det är klart han ska vara med, bra material och lite tips så blir det nog så bra så.

  2. Emma Frost said,

    juli 9, 2012 den 1:54 e m

    Söt mössa! Förresten, hon som satt i kassan på vikingagården kommenterade din kjol, hon var väldigt förtjust i fickorna!

    • Elin said,

      juli 9, 2012 den 8:08 e m

      Roligt att du gillar mössan, jag hoppas att modellen kan gå som vikingatida 🙂
      Ja kjolen är helt suverän! Jag vill sy på sånnadär fickor på ALLA mina kläder 😉

  3. Maria said,

    juli 15, 2012 den 12:13 e m

    Hej.
    Jag råkade trilla in hos dig nyss.. å klart ja blev kvar o kika runt lite när ja såg alla fina saker du gör! 🙂
    Nu min fråga! 😉 Har du möjligen något mönster på din härliga barnmössa??
    (hemskt mycke Tack på förhand!;))
    Vänliga hälsningar M

    • Elin said,

      juli 15, 2012 den 8:01 e m

      Hej Maria!
      Jag har inget mönster till mössan på det viset, men jag kan försöka förklara hur jag har gjort den 🙂
      Den är nålbunden. (Ifall du inte kan det så försök hitta någon som kan lära dig, för det är nästintill omöjligt att läsa sig till hur man gör).
      Jag började i toppen och ökade bara ett par maskor på varje varv för att få till ”piggen” på mössan. Därefter ökade jag så pass mycket på varje varv att mössan fick samma form som min sons huvud. Strax ovanför pannan la jag också in ett par extra rader, dvs jag tog en helt ny tråd och började vid ena tinningen och fortsatte över pannan och slutade vid den andra tinningen. Sen fortsatte jag som vanligt. Detta för att få en mer oval form på mössan.
      Sista två varvet ökade jag en extra i var 5:e maska för att få ett litet brätte.
      Blev ett långt svar det här, hoppas du förstår någorlunda hur jag menar 🙂
      Lycka till!


Kommentera

