Benvärmare och blingbling

Jag är en fryslort. Så jag har gjort ett par benvärmare. Har inget historiskt belägg för att vikingakvinnor hade sånna. Men jag tänker att hade jag levata på 900-talet och haft garn att binda av så hade jag garanterat gjort ett par. Hade väl antagligen varit lika fryssen av mig då som jag är nu + att jag inte bott i ett hus med centralvärme. Men jag hoppas jag inte får användning av dom förrän i slutet på september. Jag vill ha riktig sommar nu!!!

Nålbunda benvärmare med hålvarv och knytsnöre högst upp.

Nålbunda benvärmare med hålvarv och knytsnöre högst upp.

Bucklor lånade av Fru H, i väntan på att jag hitta egna att trä upp mina pärlor på.

Bucklor lånade av Fru H, i väntan på att jag hitta egna att trä upp mina pärlor på.

7 kommentarer

  1. juli 18, 2012 den 7:41 e m

    Vikingasnygga!

  2. juli 18, 2012 den 7:42 e m

    Självklart var vikingabrudarna fryssna oxå;-)

    • Elin said,

      juli 19, 2012 den 12:51 e m

      Tacktack! Fint att det inte bar är jag som tror att vikingar kunde frysa. För det har hänt att jag sett någon på film som ska föreställa viking, han/hon har på sig små konstig underklädesliknande rustningsdelar och en fäll över axlarna och verkar inte alls tycka att det är kallt, trots ihärdigt snöande 😉

  3. jonas said,

    juli 18, 2012 den 10:15 e m

    Jag håller med om att är material och tillvägagångssätt kända så får man i princip förutsätta att det man gör har gjorts förr! Hoppas ni inte har allt för många ultraortodoxa vikinganördar för då krävs fynd för att det ska platsa.

    Ha de där och shorts på stan om du vill vara unik nån gång, tror inte många har sett den kombinationen :p.

    • Elin said,

      juli 19, 2012 den 1:01 e m

      Ja, är lite nervös för att det ska vara en bunt med, som du skriver ultraortodoxa vikinganördar som kommer klaga på att vi i min familj har FEL kläder på oss. Men å andra sidan fick jag inte den känslan när vi var på vikingagården och turistade. Så förhoppningsvis går det bra, trots att inga exakta förlagor grävts upp ur nån mosse 🙂

      Kanske ska ta och nålbinda mig ett par matchande shorts och ha då jag promenerar runt på stadens gator och torg 😀

  4. Emma Frost said,

    juli 19, 2012 den 9:35 f m

    Så himla kul att ni gått med i Årsunda! Och fina benvärmare! Jag är likadan, går gärna med tre ylleklänningar samtidigt om jag kan…

    • Elin said,

      juli 20, 2012 den 6:54 e m

      Ja det tycker vi med! Å det är så skoj att fixa kläder! 😀
      Ju mer ylleklänningar desto bättre 😉


Kommentera

