Berberis

Hyresvärdarna bestämde sig för att gräva bort en taggig buske från gården. Den där taggiga busken, Berberis heter den, visade sig ha illgul ved och barak. Växtfärgaren i mig vaknade. I Hemslöjd nr 3 2011 finns ett reportage om att färga linne och bomullstyg i glasburkar som får stå i ett soligt fönster. Så nu experimenterar jag hejvilt med allt möjligt som jag hittade hemma! 🙂

Från vänster; kaffe, henna, berberis, te, rost.

Från vänster; kaffe, henna, berberis, te, rost.

I burken med berberis jäser och bubblar det som bara den. Tror att det håller på att bli träsprit!
Det visar sig om det blir färg på tygen eller inte. Oavsett vilket så är burkar i alla fall snygga att se på.  Återkommer med ett inlägg ett par veckor eller så där jag visar hur det gått.

4 kommentarer

  1. jonas said,

    augusti 17, 2012 den 12:53 e m

    Själv har jag burkar med lite olika linoljor i söderfönstret för att se hur de reagerar på solljus :). ”sun thickened linseed oil” har ju använts länge som bas i finare traditionella oljefärger. Kan inte direkt säga att det hänt sådär jättemycket med mina men tror jag har lite för mycket i varje burk och sen har jag inte tvättat oljan innan.

    • Elin said,

      augusti 18, 2012 den 2:20 e m

      Kanske har det varit för lite sol i sommar för att oljan ska haft en chans att tjockapå sig.

  2. Malin said,

    augusti 21, 2012 den 8:07 e m

    Det verkar så spännande att färga sådär. Läste också artikeln i hemslöjd förra året och tänkte att jag skulle också, men har inte kommit mig för. Men nu blev jag inspirerad att prova!

    • Elin said,

      augusti 22, 2012 den 6:22 e m

      Har precis fiskat upp första färgningsförsöken. Och det är som du säger väldigt spännande 🙂 Så testa du med 😉


Kommentera

