Trådknappar

Har i sällskap med Fröken Sångerska sytt några trådknappar. Vet inte riktigt vad jag ska ha dom till men än, men det är en trevlig sysselsättning att pyssla med.
Trådknappar var vanliga på 1800-talet på underkläder.
Det som behövs är lin eller bommulstråd, en nål, bivax och något runt till exempel en penna. Vaxa tråden genom att spänna den och dra vaxet mot tråden.

Linda sen tråden runt pennan några varv och pilla av trådringen, som håller ihop bra tack vare vaxet.

Sy sen täta langettstyngn runt ringen, jag har sytt två varv för då blir ringen stabil, rund och fin.
(Kass bild på langettstygnen, men ni får ha lite fantasi och god vilja) 🙂

När man är nöjd med langettstygnen syr man ett stygn tvärs över eller ett kryss i ringen och sy sen langettstygn runt strecket eller gör ett litet spindelnät runt krysset.

Det är smart att spara tråden som blir över när tråden är klar, bra att ha när knappen ska sys fast.

6 kommentarer

  1. Sandra said,

    september 23, 2010 den 1:11 e m

    Vad fina dom blev! Kommer ihåg att du pillade med en ljus knapp när jag var hemma hos dig förut. Vilket pyssel. Ska du nu sy lite 1800-talsunderkläder att sätta knapparna på?

    • Elin said,

      september 23, 2010 den 1:58 e m

      Kanske ska sy mig ett par mamelucker nu när det börjar bli långkalsångsväder.

  2. /Mylla said,

    oktober 3, 2010 den 9:12 e m

    Hej

    Gillar verkligen din blogg, och den är lite av inspirationen till min.. hoppas det är ok att jag länkade till den?

    • Elin said,

      oktober 4, 2010 den 12:19 e m

      Hej!
      Roligt att höra!
      Kollade på din blogg och såg att du brukar gjuta blockljus. Jag har några kilo gamla stumpar som ligger och ska bli nya ljus. Varför blir det bättre om man blandar i köpt ljusmassa också, vad är skillnaden mot att bara använda stumpar?
      Självklart får du länka till min blogg =)

  3. /Mylla said,

    oktober 4, 2010 den 5:23 e m

    Beror lite på vad man har för stumpar att utgå ifrån, har du bara blockljus så funkar det att gjuta nya blockljus, men har du som jag stora mängder stearinljusstumpar behövs mer paraffin för att blockljusen ska brinna jämt och fint. Jag (som hållit på i över tio år) kan känna skillnaden direkt, rena stearinljus är torrare i ytan och om gjutmassan får samma konsistens så blir blockljusen rinniga.. Hoppas du förstod hur jag menar? om inte, fråga gärna =)

    Hobbybutiker har ofta förpackningar med både gjutmassa och för stearinljus, jag brukar blanda i kanske max en tredjedel gjutmassa om jag har mycket blockljus rester när jag gjuter, har jag bara stearinljus så blir det ungefär 50 %

    • Elin said,

      oktober 5, 2010 den 1:29 e m

      Tack för tipset! Då ska jag införskaffa lite parafin och blanda med stumparna. =)


Lämna en kommentar